tag:blogger.com,1999:blog-13116170.post6291256192901609272..comments2023-11-03T11:26:47.932+01:00Comments on Bjørn på norsk: Jeg vurderer ArbeiderpartietBjørnhttp://www.blogger.com/profile/16158361595130866728noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-13116170.post-25106560993152558182009-08-25T10:11:56.826+02:002009-08-25T10:11:56.826+02:00Jeg ser for øvrig en artikkel på E24 som utdyper s...Jeg ser for øvrig <a href="http://e24.no/kommentar/spaltister/snoen/article3221114.ece" rel="nofollow">en artikkel på E24</a> som utdyper standpunktene fra "Anonymous".<br /><br />Min foreløpige konklusjon er at jeg nok har vært litt for snill med Arbeiderpartiet og SV i denne saken.<br /><br />Men så må jeg legge til at forskningen vel heller ikke er særlig entydig om hva slags kompetanse lærerne trenger for å gi bedre undervisning.Bjørnhttps://www.blogger.com/profile/16158361595130866728noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13116170.post-88579134875109308322009-08-25T06:18:39.419+02:002009-08-25T06:18:39.419+02:00Ja, jeg må nok se på noe av den forskningen som Jo...Ja, jeg må nok se på noe av den forskningen som John Hattie bygger på.<br /><br />Men skepsisen min beholdes også når jeg leser denne artikkelen. Nordahl sier nokså flåsete at "Det er bedre å ha én god lærer enn to dårlige" - det er vel ingen som er i tvil om det. Og så står det: "Han legger til at Norge fra før av har blant verdens høyeste lærertettheter, og mener det er et viktig poeng at elevgrupper er av en viss størrelse, fordi elever også skal ha faglig støtte av hverandre."<br /><br />Gjelder dette også Oslo, for eksempel, eller bare i gjennomsnitt?<br /><br />I Norge har vi veldig mange ørsmå skoler, som har ekstremt stor lærertetthet. Men flertallet av elever går på de store skolene, hvor lærertettheten ikke er så stor.<br /><br />Det er naturligvis ingen grunn til å tro at de minste skolene skal gjøre det bedre enn de største av den grunn - på de minste skolene er det vanskeligere å få kvalifiserte lærere i alle fag, og - som Nordahl er inne på - det blir for lite miljø til at elevene kan støtte hverandre. De har dessuten ikke noe "fagmiljø" - en matematikklærer har ingen annen matematikklærer å diskutere med.<br /><br />Det jeg lurer på er derfor om forskningen har tatt hensyn til dette - viser de bare at små skoler med høy lærertetthet ikke er bedre enn store skoler med lav lærertetthet, eller viser de også at store skoler med lav lærertetthet er like gode som store skoler med høy lærertetthet? (Jeg forventer ikke noe svar nødvendigvis - her må det letes i forskningen som de 800 metaanalysene bygger på...)<br /><br />Politikerne forslag om større lærertetthet handler naturligvis ikke om å sette inn enda flere lærere på skoler som har åtte elever, men om å redusere gruppestørrelsen slik at man ikke underviser 40 elever samtidig men isteden noe færre. Jeg har vanskelig for å tro at Nordahls poeng om "en viss størrelse" krever grupper på godt over 30, for eksempel.<br /><br />(En kommentar til slutt: ut fra forskningen skulle man tro at man bare kan øke elevtallet i klassene uten grense - ha begynneropplæringen i lesing i auditorier med 600 elever, for eksempel. Jeg vil anta at forskningen vil kunne vise at det ikke er gunstig. Hvor går denne grensen?)Bjørnhttps://www.blogger.com/profile/16158361595130866728noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13116170.post-82431485723281184302009-08-25T02:20:44.483+02:002009-08-25T02:20:44.483+02:00Forsøkte å legge inn en lenke i mitt forrige innle...Forsøkte å legge inn en lenke i mitt forrige innlegg, men gikk ikke å kopiere inn - tydeligvis Firefox-problemer. Denne artikkelen jeg ville lenke til, i alle fall: http://www.forskning.no/artikler/2009/august/226239<br /><br />Jeg er enig i at det er anti-intutivt at ikke mer skole og flere lærere skulle føre til økt læringsutbytte, men når forskningen viser det ikke gjør, må vi ta dette til etteretning når vi utformer skolepolitikken - noe verken Ap eller SV ser ut til å ha forstått. Skole er alt for viktig til at vi kaste penger ut vinduet på tiltak som ikke virker. Vi må snarere prioritere knallhardt på det forskningen viser faktisk fungerer!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13116170.post-39438870468758670982009-08-24T17:00:15.253+02:002009-08-24T17:00:15.253+02:00Hei, "Anonymous"!
Jeg er også skeptisk ...Hei, "Anonymous"!<br /><br />Jeg er også skeptisk til heldagsskole, men må innrømme at jeg ikke har satt meg inn i forskningen på det. At økt lærertetthet er lite effektivt har jeg også hørt stadig vekk, men har ikke fått tid til å fordype meg i forskningen der heller. Jeg må innrømme at jeg i utgangspunktet synes det høres rart ut at ikke færre elever pr lærer skal ha noen særlig betydning - spesielt når vi vet at norsk skole har betydelige problemer med bråk i timene.<br /><br />Men gi meg gjerne noen referanser som jeg kan sette meg inn i...Bjørnhttps://www.blogger.com/profile/16158361595130866728noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13116170.post-1402998752284073102009-08-24T14:05:43.548+02:002009-08-24T14:05:43.548+02:00Du er alt for snill med skolepolitikken til Arbeid...Du er alt for snill med skolepolitikken til Arbeiderpartiet. Forskningen viser heldagsskole og økt lærertetthet er svært lite effektive tiltak. Arbeiderpartiets skolepolitikk har totalt feil fokus og ikke basert på hva forskningen viser fungerer. Det er læreren som må styrkes! Man satser også alt for lite på høyere utdanning og forskning.Anonymousnoreply@blogger.com