Tuesday, October 14, 2008

Homovennlige stillingsannonser?

VG skriver at likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås ønsker at staten skal oppfordre homofile til å søke i sine stillingsannonser.

Dette synes jeg er et fint tiltak. Det vil både vise homofile at staten er en arbeidsgiver som ønsker et godt arbeidsmiljø for alle, og vise potensielle mobbere at homomobbing ikke er akseptabelt. (For: det er velkjent at mobbing av homofile på arbeidsplassen er et betydelig problem i Norge.)

Ikke uventet møter forslaget motstand fra enkelte bloggere som mener at homofili er noe som hører til hjemme på soverommet. Jeg blir stadig overrasket over at presumptivt oppegående folk mener at kjærlighet hører til i et bestemt rom, og at staten derfor ikke skal ha tiltak som motvirker diskriminering utenfor dette rommet...

9 comments:

  1. Anonymous10:24 AM

    HALLO!
    Først av alt: Jeg har ingenting imot homofile og lesbiske. Mange i min vennekrets er det, og jeg ser ikke på de som "annerledes" eller noe som må mobbes.
    MEN:Hvofor i huleste skal man oppgi sexual legning når man søker jobb????????? Tror du ikke det finnes mobbing på arbeidsplassen blandt hetrofile også????? Dett er det mest hårreisende forslaget jeg har hørt. Dere som er homofile og lesbiske sier jo at det er naturlig for dere å bli tiltrukket av en med samme kjønn. Og blir ikke dere da inkludert i en søknad slik den står allerede?? Dersom dere ikke mener at det å være homofil gjør at dere trenger en tilpasset arbeidsplass, så forstår jeg ikke hvorfor man skal utdype det enda mer?
    Det virker for meg som om dere på død og liv mååååå fortelle hele verden om privatlivet deres. Jeg for min del synes det er på grensen å måtte oppgi at jeg er gift når jeg søker jobb. Med hvem, skal alle rundt meg drite i! For det er min privatsak..........
    Og jeg gjør jobben like godt som en som er homofil, eller???

    Det er en tankevekker at dere som er homofile og lesbiske gang på gang snakker om hvor naturlig det er for dere, men samtidig strever etter særbehandling, denne gang i en jobbsøknad!
    Dersom graviditet ikke skal spille en rolle i om man får jobb eller ikke, så skal ikke homofili gjøre det heller. Og graviditet står jo ikke i søknaden....,gjør den vel?

    Har også lest at Gangås vil ha likestilling på offentlige toaletter også, dvs fjerne "mannen" og "damen" -skiltene fra døren fordi det er støtende for homofile. SERIØST???

    Hvorfor er det så om å gjøre at alle får vite at du er med en mann, når vi som er hetrofile ikke har noen behov for å snakke ut om det til alt og alle????

    Gå hånd i hånd med kjæresten din, reis til syden sammen, handle og flørte på butikken, søk på jobber osv...gjør det som er NATURLIG for dere. Gjør det alle andre gjør, men MÅÅÅ dere sette dere selv i en "bås" hele tiden for å få ekstrabehandling som "litt spesielle"?

    Og du.....det er mange heterofile, veldig mange, som sliter hver dag, enten med mobbing eller andre psykiske og fysiske problem. Dette er ikke forbeholdt dere homofile altså......

    Ha en fin dag videre!

    ReplyDelete
  2. Takk, "anonymous", for innspill.

    Naturligvis skjer det mobbing av heterofile også, men neppe på grunn av at folk er heterofile. Derimot opplever faktisk homofile å bli mobbet på grunnlag av sin legning. Det må arbeidsgiver ta tak i og få slutt på.

    Hvorfor i huleste man skal oppgi seksuell legning når man søker jobb? Vel, selv gjør jeg alltid det, men det er fordi det er vanskelig å få fram all min kompetanse uten at det framgår. Men poenget i denne saken var ikke at man skulle oppgi det, poenget var bare at det skulle stå i stillingsannonsen at man oppfordret homofile om å søke.

    Og nei, det er ikke slik at vi på død og liv mååååå fortelle hele verden om "privatlivet" vårt - men mange av oss synes det er naturlig å fortelle om privatlivet vårt på samme måte som heterofile gjør det. Jeg vet ikke hvordan dine arbeidsplasser er, men på min arbeidsplass er det ihvertfall veldig stor åpenhet om privatlivet til de heterofile - og det tror jeg er sunt. Vi forholder oss til hverandre som hele mennesker, og synes det er hyggelig å høre at våre kolleger har blitt gift, fått barn og så videre.

    Det med offentlige toaletter er ikke en kampsak for meg - jeg forstår at dere heterofile synes det er veldig viktig å ikke ha unisex-toaletter, og da må dere gjerne få ha det.

    Sluttkommentaren din er også interessant: ja, det stemmer at mange heterofile sliter med mange ting. Jeg mener naturligvis at samfunnet - og ikke minst helsevesenet - må ta alt dette seriøst. Når da undersøkelser viser at en god del homofile sliter mer enn heterofile, for eksempel med depresjon, så er det god grunn til å se om det er noe man kan gjøre med det. For all del: de fleste homofile er lykkelige og har helt fine liv, men noen grupper er ikke så heldige, og der er tiltak på sin plass.

    ReplyDelete
  3. Vil oppfordre deg til å lese det denne bloggeren skriver: http://www.dagbladet.no/weblogg/blog.php/giorgy/post/21531

    Det blir feil å ansette folk pga deres legning, kjønn, eller etnisitet.
    Det er akkurat hva diskriminering er.

    Hvite norske menn med gode kvalifikasjoner, skal tydligvis stilles bakerst i køen. Er det rettferdig?

    "Naturligvis skjer det mobbing av heterofile også, men neppe på grunn av at folk er heterofile. Derimot opplever faktisk homofile å bli mobbet på grunnlag av sin legning."
    Hva er forskjellen? Heterofile samt homofile, blir mobbet for noe de er/gjør. Jeg ser absolutt ingen forskjell, og mobbingen burde uansett bli reagert på.

    Det at du beskriver det som værre at homofile blir mobbet gir meg en viss tankegang om at du vil ha spesielle rettigheter for at man er homofil. Er ikke det diskriminering så vet ikke jeg.

    ReplyDelete
  4. Anonymous12:11 PM

    Det virker på meg som om du vil ha fordeler fordi du er homo, og det er like ille som å bli diskriminert på grunn av det samme.

    ReplyDelete
  5. Til Jonas:

    jeg er enig i at det blir feil å ansette folk på grunn av legning, kjønn, eller etnisitet. Der er vi helt enige. Men forslaget gikk ikke ut på det.

    Du skriver at "Hvite norske menn med gode kvalifikasjoner, skal tydligvis stilles bakerst i køen." Det er ukjent for meg.

    Så lurer du på forskjellen på at en homofil blir mobbet på grunn av sin legning og at en heterofil blir mobbet på grunnlag av noe annet. Det kan jeg forklare: hvis noen blir mobbet på grunn av sin legning, kan det være et nyttig virkemiddel å jobbe med holdningene til seksuelle legninger på arbeidsplassen. Dersom man blir mobbet på grunnlag av noe annet (noe også homofile blir, naturligvis), er det andre virkemidler man må ta i bruk. Naturligvis er formen for mobbing relevant for hva man kan gjøre med det.

    anonymous skriver at "Det virker på meg som om du vil ha fordeler fordi du er homo, og det er like ille som å bli diskriminert på grunn av det samme."

    Jeg forstår ikke hvordan du kan forstå meg på den måten - kan du forklare det? Men hvis du tror at det i dagens samfunn er slik at homofile og heterofile alltid blir likebehandlet, har du neppe lest det som finnes av forskning på området. Diskriminering av homofile er et alvorlig samfunnsproblem som man må bruke ulike virkemidler for å få tatt knekken på.

    (Og - til det kjedsommelige: all annen diskriminering må man også ta tak i, men det er ulike tiltak som er nødvendige.)

    ReplyDelete
  6. Jeg er uenig at det er forskjell på virkemidlene man skal ta i bruk om temaet mobbing.

    Folk må få lov til å mene akkurat hva de vil om hvilken som helst legning.
    Mobbing er mobbing uansett legning.
    Arbeidsplasser bør sette inn tiltak for å stoppe mobbing, og ikke endre folks private holdninger, som i Norge er helt lov å ha. (Takk for det!)

    Det jeg mener er helt feil, er at man skal trenge å spesifisere at enkelte grupper er mer velkomne til å søke enn andre grupper.
    ALLE burde være velkommen til å søke på hvilken som helst stilling, og er de ikke kvalifisert så burde de havne nederst i bunken.
    Hvordan ville du følt deg hvis du fikk en jobb pga. en arbeidsplass måtte fylle opp "homokvoten", samtidig som det var søkere som var langt bedre kvalifisert enn deg?

    Likestilling og diskrimering virker begge veier, og når man begynner å skrive i stillingsannonser at folk av den og den legningen vil bli vurdert på akkurat samme nivå som alle andre, så har vi gått feil vei.
    Det burde vært en selvfølge at alle blir vurdert på akkurat samme grunnlag.

    Jonas

    ReplyDelete
  7. Vi er altså uenige om hvordan man bør motarbeide mobbing i arbeidslivet. Jeg konstaterer bare at mange som er opptatt av arbeid mot mobbing, mener at man må ta tak i årsakene til mobbing.

    Så spør du: "Hvordan ville du følt deg hvis du fikk en jobb pga. en arbeidsplass måtte fylle opp "homokvoten", samtidig som det var søkere som var langt bedre kvalifisert enn deg?"

    Jeg gjentar at jeg er mot kvotering. Det er heller ikke det som er foreslått.

    Det du avslutter med, er jeg helt enig i: "Det burde vært en selvfølge at alle blir vurdert på akkurat samme grunnlag." Dette BURDE vært en selvfølge. Siden det imidlertid slett ikke er en selvfølge i dagens Norge, vil det være et nyttig signal om arbeidsgiver markerer at han har til hensikt å gjøre nettopp det. Dette kan blant annet gjøres ved å markere at alle er velkomne til å søke. Og ihvertfall så lenge man ramser opp andre grupper, synes jeg det er naturlig å ha med homofile også.

    ReplyDelete
  8. Anonymous8:08 PM

    Siden jeg trolig omfattes av "presumptivt oppegående folk" som omtales i din posting, og du linker til meg, benytter jeg også anledningen til å kommentere litt. Hvis du hadde lest hele posten nøye, og ikke minst min kommentar noe lenger ned på siden, ville du sett at jeg forsøker å antyde at jeg eller andre ikke har noe med hva slags legning folk har.

    Det stadige fokuset på de som er "annerledes" eller "spesielle" er hindre for fullverdig integrering, da enhver vurdering vil bli satt i lys av legning eller annet som gjør mennesket annerledes. Det er uheldig og hindrer fri evaluering av andre egenskaper, så som empati, intelligens, omsorgsevne, arbeidskapasitet, teft etc. Man ønsker vel ikke slike vurderinger: "Han er hyggelig/flink/smart/etc til å være homo".

    I korte trekk så bryr jeg meg ikke om hvorvidt man er homo eller ikke, og det burde ikke du heller. Vi defineres ikke av legning, gjør vi vel?
    Jeg leser dette i en av kommentarene dine, der spørsmålet er hvorvidt man skal oppgi at man er homo i et jobbintervju: "Vel, selv gjør jeg alltid det, men det er fordi det er vanskelig å få fram all min kompetanse uten at det framgår".

    Hvorfor i all verden gjør du det? Hva slags kompetanse er det du har som må understrekes av det faktum at du foretrekker menn fremfor kvinner?

    Såvidt jeg har forstått arbeider du med "working in teacher education (mathematics)". Når ble det slik at legning ble en fordel eller ulempe for å lære fra seg matematikk?

    Din legning er ikke noe jeg har noe med og fullstendig uinteressant - på samme måte som at min legning ikke er noe du har noe med. Det er omtrent like spennende å vite om som om du har lappen på motorsykkel eller ikke.

    Slik jeg ser det, er det du som har fokus på legning, ikke nødvendigvis oss andre.

    Dersom det er slik at man diskrimineres fordi man er homoseksuell, må det bekjempes på lik linje som annen diskriminering, men man bekjemper ikke et onde med et annet. Kvotering, forfordeling og urimelig prioritering er slike onder, og har i svært liten grad vist seg å reellt føre til økt integrering.

    ReplyDelete
  9. Hei, "drittlei"!

    Ja, du er nok en av de presumptivt oppegående, som likevel skrev noe om at seksualitet hører til på soverommet. Der er du nok i et ganske lite mindretall - det virker som de fleste i vårt samfunn naturlig inkluderer sin seksualitet i hele sitt liv. Seksualitet er også rimelig framtredende på teatre, kinoer og så videre.

    Du spør om hva slags kompetanse er det du har som må understrekes av det faktum at du foretrekker menn fremfor kvinner?

    Neida, det å være homofil er nok ingen kompetanse i seg selv. Men i jobben min er faktisk min kompetanse på homofili og holdninger til homofili, viktig. Da tenker jeg ikke først og fremst på egne erfaringer, men blant annet på forskningsbasert kunnskap som jeg har tilegnet meg. Denne kunnskapen har jeg tilegnet meg gjennom arbeid i LLH og andre homopolitiske sammenhenger, og dermed vil det framgå av CVen at jeg er homofil.

    Du har rett i at dette ikke først og fremst kommer fram i undervisningen i matematikk, men derimot kommer det fram når vi underviser om homofili og liknende her på lærerutdanningen.

    Du skriver at "Slik jeg ser det, er det du som har fokus på legning, ikke nødvendigvis oss andre." Igjen snakker du for et lite mindretall - de aller fleste heterofile i samfunnet har et sterkt fokus på legningen sin. Men de heterofile anser det kanskje som så selvsagt at de ikke tenker over det?

    Til slutt skriver du noe jeg er ganske enig i: "Kvotering, forfordeling og urimelig prioritering er slike onder, og har i svært liten grad vist seg å reellt føre til økt integrering." Det konkrete forslaget i dette tilfellet gikk ikke ut på kvotering eller liknende.

    ReplyDelete