Wednesday, July 22, 2009

Mitt miljøregnskap

I mai, juni og juli i år har jeg vært på følgende flyturer:
Oslo-Munchen
Munchen-Thessaloniki
Thessaloniki-Munchen
Munchen-Oslo
Oslo-Tromsø
Tromsø-Alta
Alta-Oslo
Oslo-København
København-Atlanta
Atlanta-Paris
Paris-Oslo
Oslo-Bergen
Bergen-Oslo
Oslo-Helsinki
Helsinki-Shanghai
Shanghai-Hong Kong
Hong Kong-Taipei
Taipei-Hong Kong
Hong Kong-Shanghai
Shanghai-Helsinki
Helsinki-Oslo

21 flyturer, det vil si nesten en hver fjerde dag i snitt. Mine klimagassbidrag fra disse flyturene overskygger naturligvis alt annet jeg må ha funnet på – og gjør at sparedusj, lav temperatur i heimen og sånt blir ganske irrelevant. Til mitt forsvar kan det sies at det er kjøpt klimakvoter for 13 av turene, men dog…

Det er nesten så jeg blir fristet til å stemme FrP, for de er jo motstandere av at det finnes noen klimakrise… Jeg skal skjerpe meg. Og de neste tre månedene tror jeg faktisk ikke det blir noen flyturer på meg…

No comments:

Post a Comment