Thursday, July 23, 2009

Solformørkelsen - sett fra flyplassen i Shanghai

Jeg hadde allerede kjøpt flybillett Oslo-Shanghai-Oslo da jeg oppdaget at det skulle være en full solformørkelse over Kina. Når jeg sjekket og dobbeltsjekket, fant jeg ut at solformørkelsen skulle starte 0940 - eksakt samme tidspunkt som sto på billetten min. Altså: jeg ville befinne meg inne på flyet idet solformørkelsen satte i gang.

Flybilletten var helt ufleksibel, så det var ikke annet å gjøre enn å be om et vindussete. Og det var forsåvidt greit. Det var overskyet i Shanghai i går, så jeg ville uansett ikke ha sett selve solskiva bli dekket av månen, og opplevelsen av at det plutselig ble natt var kul også fra inne i flyet.

Bilder ble det relativt bedrøvelig med: det var ikke så mye fotogent å se på, og vinduet på flyet ga gjenskinn og var møkkete. Men her er da et par: ett tatt klokka 0941 (altså mens det fortsatt var full solformørkelse) og et annet tatt noen få minutter senere.

IMG_4776

IMG_4784

Se bedre bilder (og mer info) i VG og Dagbladet - eller på NASAs side om solformørkelsen.

No comments:

Post a Comment