Monday, October 20, 2008

Kjønnsdelte gymtimer?

Bør gymtimer være kjønnsdelte, slik som også jeg opplevde i min skolegang, eller bør det være "gutter og jenter sammen i gym", som er tittelen på et innlegg i Aften i dag, som svar på et tidligere innlegg av Torhild Klomsten.

Et interessant spørsmål i den diskusjonen er det om homogene grupper. Reidar Säfvenbom og Gunn Engelsrud skriver:
Klomsten vil kjønnsdele kroppsøvingsundervisningen fordi det vil føre til mer homogene grupper. Dersom målet skal være å danne mer homogene grupper, burde sosial klasse, høyde, vekt, funksjonsnivå og seksualitet også vært diskutert.


Med forbehold om hva Klomsten virkelig har skrevet, er jeg hjertelig enig med Säfvenbom og Engelsrud. Og her er vi inne på en vanlig forekommende fallgrube: Troen på den homogene gruppe. Deler man etter kjønn, vil det bare være kjønnet elevene i gruppa har til felles. Du vil fortsatt ha noen keitete elever og noen atletiske, noen som er glade i å danse og noen som er glade i ishockey, noen som er sjenerte og noen som er brautende. Deler du en matematikklasse etter karakter i faget, vil du fortsatt ha noen elever i gruppa som er gode til å pugge formler, noen som er gode i problemløsning og noen som er gode til å se ting visuelt.

Det jeg er redd for er altså at inndelingen blir en sovepute - at man tror at når man først har delt etter et visst prinsipp, så vil man ha løst et problem.

Å dele gymklassene etter kjønn virker som et blindspor. Da er det bedre å dele etter interesser eller ferdigheter - eller rett og slett differensiere innad i gruppa istedenfor å differensiere organisatorisk.

No comments:

Post a Comment