Sunday, October 26, 2008

Nyhet: Kirken ikke sex-fiksert

I sin blogg skriver biskop Olav Skjevesland at påstanden om at kirken er sexfiksert, er en "myte". Overraskende nok argumenterer han ikke mot denne myten, ut over å si at "Det må være avismakerne som er mest sexfiksert i dette landet".

Nå skal ikke jeg dømme mellom kirken og avismakerne i kampen om å være mest sexfiksert, men jeg er litt skuffet over at Skjevesland ikke tar tak i argumentene om at kirken er sexfiksert. For eksempel: kirken har brukt massevis av energi og krefter på å krangle om noen "syndere" skal få være prester (da er det snakk om de som har sex med noen av samme kjønn), mens de til sammenlikning har brukt lite krefter på å diskutere andre "syndere". I forhold til engasjementet som kirken har vist for å holde homofile nede (for eksempel ved det berømte utsagnet om at avkriminalisering av homofile ville være en "samfunnsfare av verdensdimensjoner"), har engasjementet for miljøvern og mot fattigdom til tider virket mindre viktig.

Jeg kan være enig med Skjevesland i at avismakerne er de mest sexfikserte i dette landet - men derfra til at kirken ikke er sexfikserte er det et godt stykke - så langt vil jeg ikke strekke meg...

No comments:

Post a Comment