Saturday, June 04, 2011

Vakkert Paradise Hotel-øyeblikk



Hvis jeg sier at årets vakreste TV-øyeblikk var i finalen av Paradise Hotel, tror du da at jeg har blitt gal?

Joda, jeg kan forstå det. Det er ikke det at jeg ser mye på den serien heller, men en lei forkjølelse ga litt ekstra TV-tid, og av en eller annen grunn så jeg derfor de to-tre siste episodene. Og ble på sett og vis positivt overrasket. Og da snakker jeg ikke om at serien for første gang hadde en åpent homofil gutt med - det var bare en bonus.

Nei, høydepunktet jeg snakker om skjedde da vinnerparet var kåret. I den såkalte "troskapstesten" sto de to vinnerne, Niklas og Madelen, med hver sin kule. Seks poser med 50.000 kroner i hver ble lagt fram en og en, og hver av de to kunne når som helst slippe sin kule og få hele beløpet som så langt var lagt fram. Når alle 300.000 kronene var lagt fram fikk de fortsatt to minutter til å slippe kula og dermed ta hele beløpet. Først hvis ingen av dem slapp kula, delte de beløpet mellom seg.

I spillteorien ville man diskutert NÅR det var lurt å slippe kula, ikke OM man burde gjøre det. Det er åpenbart mer lønnsomt å slippe kula når 200.000 kroner ligger i potten enn å vente til begge får 150.000 kroner. Det beste er naturligvis å slippe kula når 300.000 kroner ligger i potten, men da risikerer man jo at den andre allerede har sluppet kula og tatt det hele. Det finnes ingen økonomiske incentiver for å vente og dele pengene.

Det vakre er altså at de likevel gjorde det. I løpet av en del uker i Paradise Hotel har altså på forhånd helt ukjente mennesker blitt så nært knyttet at hensynet til hverandre og det de oppfatter som "rettferdig" teller mer enn mengden penger de selv får.

Og da kan vi jo bare spekulere på hvor mektig medmenneskelighet er i dagliglivet utenfor hotellet...

No comments:

Post a Comment