Saturday, August 13, 2005

Kunst: Holmsbu billedgalleri

Jeg må innrømme at jeg ikke hadde hørt om Holmsbu billedgalleri) før jeg leste om det i materialet i forbindelse med LAMIS sommerkurs 2005. Dessuten hadde jeg lite greie på Henrik Sørensen, den viktigste kunstneren som er representert i galleriet - og ingen kunnskap i det hele tatt til de andre. Men det endret seg litt...



Dette galleriet er veldig spesielt av minst to grunner: bygningen (og forholdet mellom bygningen og naturen) og guiden. Galleriet er bygget i skogen, uten at noe av omgivelsene er skadet i byggeprosessen. Du kommer til museet ved å gå en skogssti fra parkeringsplassen, og passerer Henrik Sørensens atelier på veien opp. Bygningen har fått en viktig arkitekturpris, og når du kommer inn i den, har et av rommene en glassvegg ut mot skogen...



Og guiden var utrolig! Nesten 85 år gamle Solveig Myhrer snakket entusiastisk i nesten en time (selv om hun nettopp hadde gjennomført den samme guidingen for en annen gruppe), men massevis av detaljert kunnskap om bygningen, maleriene, modellene og modellenes familier... Og malerne, naturligvis. Prøv å få henne som guide når du besøker galleriet!



Maleriene var (naturligvis) interessante - delvis på grunn av guidens detaljerte forklaringer. Men jeg tror ikke jeg kan kommentere dem på forsvarlig vis. Men det var interessant å se påvirkningen fra ulike europeiske mestere på arbeidene til denne norske gruppen malere.





Alt i alt er konklusjonen på dette innlegget enkelt: Reis dit!

(Dette innlegget er en oversettelse av tilsvarende innlegg i min engelske blog.)

No comments:

Post a Comment