"Kunnskapsdepartementet har fastsatt endringer i forskrift til opplæringsloven om kompetansekrav til lærere i grunnskolen." Dette er starten på en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet med tittelen "Strengere kompetansekrav til lærere i grunnskolen". Bak denne nøkterne setningen skjuler det seg en gladmelding: lærerne i ungdomsskolen skal bli bedre!
Eller for å være mer eksakt: i dag kan man få undervise i ungdomsskolen med kun 30 studiepoeng (dvs. en halvårsenhet) i faget. Fra 1. august kan man ikke ansettes til å undervise matematikk, norsk eller engelsk uten 60 sp i det aktuelle faget.
Jeg har undervist i grunnkurset (de obligatoriske 30 sp) i matematikk de siste 10 årene, et fag som i teorien har kvalifisert for alt fra 1. til 10. klasse. I virkelighetens verden har vi sett at 30 studiepoeng ikke er nok til å bli så god til å undervise de ulike temaene til at man vil fungere godt i ungdomsskolen. (Nå snakker jeg generelt - mange enkeltstudenter er naturligvis gode nok.)
Med den nye ordningen vil studenter kunne ta grunnkurset på 30sp og i tillegg et eget kurs rettet mot ungdomstrinnet på 30sp til. Da begynner kompetansen å bli god.
Mange, mange matematikklærere i ungdomsskolen er gode - selv om de har bare 30 sp. Men det er også mange som mangler den faglige ballasten de burde ha. Den nye endringen i forskriften bidrar til å styrke sjansen for å få en god matematikklærer (og en god norsk- og engelsklærer) i de tre årene hvor det kanskje er aller verst å få en dårlig og uinspirerende lærer.
En gledens dag!
Tuesday, March 11, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment