For en stund siden lanserte jeg noe jeg kalte "blog metrics". Ideen er å si noe om en blog ut fra forekomsten av visse ord. Jeg lanserer herved en norsk versjon, hvor jeg også vil bruke denne på visse norske nyhetsmedier:
VG:
sex/arbeid-kvotient: 5294/5770 = 0,92
kjærlighet/hat-kvotient: 1967/1013 = 1,94
mote/naken-kvotient: 385/1153 = 0,33
sport/kunst-kvotient: 1476/949 = 1,56
reise/hjemme-kvotient: 8416/14309 = 0,59
Dagbladet:
sex/arbeid-kvotient: 14169/19051 = 0,74
kjærlighet/hat-kvotient: 8781/2798 = 3,14
mote/naken-kvotient: 1556/2704 = 0,58
sport/kunst-kvotient: 48217/9955 = 4,84
reise/hjemme-kvotient: 21175/35616 = 0,59
Vi ser altså at Dagbladet er mer opptatt av arbeid enn sex, men mye mer opptatt av kjærlighet enn hat. VG synes nakenhet er mer spennende enn moter. Dagbladet er mer ekstremt sportsopptatte enn VG (i forhold til kunstinteresse)...
(Jeg skulle naturligvis gjerne ha nevnt visse metodiske svakheter med dette analyseverktøyet, men jeg har dessverre ikke plass her nederst i dette innlegget...)
Friday, June 03, 2005
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment