Saturday, May 10, 2008

Herlige Grorud!


IMG_0894
Originally uploaded by BjørnS
Det er på dager som i dag jeg synes det er aller mest fantastisk å bo på Grorud.

Jeg bor seks minutters gange fra Grorudbanen - dermed kan jeg være nede i byen på en halvtime fra jeg går hjemmefra. Fra 1. september går t-banen åtte ganger i timen. Ved t-banen ligger et kjøpesenter hvor jeg kan få hva jeg vil. Samtidig er t-banen og Trondheimsveien langt nok borte til at de blir overdøvet av fuglesang når jeg sitter på balkongen og nyter sola. Ti minutters gange i den andre retningen har jeg Badedammen (bildet) og Steinbruvann - begge med bademuligheter. Spaserturen fra leiligheten, rundt hele Steinbruvann og tilbake tar cirka en time.

I dag har jeg både gått på butikken og gjort unna pinsehandelen og gått i Marka og tatt bilder med mitt nye kamera - samtidig som jeg har fått tid til å sitte på balkongen og lese eksamensbesvarelser...

Imidlertid kan ting bli både bedre og verre i åra som kommer:

På torsdag var jeg i møte i Grorud Venstre hvor Europan, Husbanken og Eiendoms- og byfornyelsesetaten (EBY) la fram planer for sentrumsområdet på Grorud - supplert av leder i byfornyelseskomiteen Ola Elvestuen (V). Det legges fantastiske planer som kan gjøre området som i dag er preget av bussholdeplass og bensinstasjon, om til et byrom. Her er det lov å fabulere om kino og badeland - og andre funksjoner som vil vitalisere sentrum.

Men samtidig legger Oslo Vei planer om å legge tunnel for tungtrafikk fra Huken pukkverk til Grorud sentrum. Dette like etter at nesten alle partiene i valgkampen snakket varmt for å nedlegge Huken pukkverk...

Konklusjon: Grorud er en liten perle. Politikerne må si nei til Huken og ja til byutvikling på Grorud senter - så blir perlen enda vakrere.

No comments:

Post a Comment