Mot slutten av Løvolds innlegg kommer katta ut av sekken:
Tilfører sexsporet noe av vesentlig betydning når det gjelder forståelsen av Prøysens forfatterskap?
Aha - Løvold tror altså tilsynelatende at homofili/bifili kun har med sex å gjøre! Dette er pinlig fra en rektor i 2008.
I virkeligheten har ikke Røsbak sagt et ord om Prøysens sexliv. Det eneste offentligheten vet (tror jeg) om Prøysens sexliv, er vel at han har hatt sex med sin kone og at det har blitt barn av det. Men nå har ikke jeg vært spesielt interessert i Prøysens sexliv, så det kan jo hende at ytterligere detaljer er kjent.
Løvold har heller ikke forstått at det her ikke er snakk om "offentlige spekulasjoner", slik han skriver mot slutten av innlegget, men derimot informasjon som Prøysen ga Kim Friele beskjed om å gå ut med hvis det ble nødvendig. Det ble det.
Løvold: ingen har foreslått å undersøke Prøysens sexliv for så å tolke tekstene ut fra det. "Sexsporet" er uinteressant. Derimot er det interessant hva slags seksuelle legning han hadde, hvordan han følte seg maktesløs ovenfor en altovergripende heteronormativitet (man hadde riktignok ikke det ordet den gang) og hvordan denne følelsen av å være annerledes og ikke kunne bruke sine ressurser til å hjelpe andre i samme situasjon, kan ha påvirket og beriket hans kunstnerverk.
(Og jeg vil anta at elevene på Bjørknes har lærebøker hvor det står ting om homofili som Løvold ville ha nytte av å lese...)
Jeg ble skikkelig oppgitt da jeg leste det. Sukk.
ReplyDelete