"Venstre vurderer karakterer i barneskolen", refererer Aftenposten fra Venstres landsmøte .
Det blir en interessant debatt. Personlig ser jeg ikke hvordan man kommer unna de etiske problemene med dette. Vi har skoleplikt i Norge, og for meg er det etisk svært problematisk å tvinge mennesker til å gjøre noe de er dårlige til, og deretter utsette dem for karaktervurdering.
Noe annet er det med grundige tilbakemeldinger som også tar for seg hva man er blitt flinkere til siden sist. Det kan være motiverende. Men det er skrekkelig vanskelig for en lærer å forklare på en troverdig måte at "du har jobbet kjempebra, og du er blitt så mye flinkere i dette og dette", hvis han samtidig må sette karakteren 1 (som alltid) på bakgrunn av objektive kriterier.
Det jeg skriver her er naturligvis også et argument mot karakterer i ungdomsskolen. Men selv om jeg også i ungdomsskolen ville foretrekke at karakterer ble fjernet (og heller erstattet med opptaksprøver til videregående skole der det er nødvendig - gjerne arrangert om våren), er tross alt elevene noe mer "voksne" der. Å utsette 11-åringer for stadige nederlag i form av dårlige karakterer er hakket verre enn å utsette 14-åringer for det samme.
Sunday, April 13, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment