Saturday, May 28, 2011

Beste spill til iPad

Ja, jeg liker å spille spill, og iPaden har den fordel at den alltid er i nærheten når jeg kjeder meg og vil spille - på hotellrom, på flyplasser eller rett og slett i sofaen. Og etter å ha hatt iPad noen måneder begynner jeg å forstå hvilke spill jeg setter høyest. Så her er min rankingliste over mine 10 favoritt-iPadspill:

1. Fifa 11
Ja, jeg er en gammel fotballspiller i dataverdenen, og synes det er veldig morsomt å spille fotball på iPaden også. Grafikk og sånt kan ikke konkurrere med de nyeste Playstationversjonene og sånt, men jeg, som har spilt International Soccer på Commodore 64 midt på 80-tallet, synes Fifa 11 holder i massevis. Og fortjener førsteplassen.

2. Super StickMan Golf
Akkurat for tida er det SSGjeg bruker mye tid på. Det er golf, jada, men på sett og vis mer et strategispill hvor du har ulike hjelpemidler til å komme deg fram til hullet. Og vi som ikke ønsker å bruke altfor mye penger på et spill får gleden av å løse ut stadig nye baner og hjelpemidler etter hvert som vi blir bedre. Selve belønningssystemet er mye av moroa.

3. Wordfeud
Wordfeud er det nærmeste du kommer Scrabble på iPaden uten å måtte gå over til engelsk. Det mest geniale med spillet er imidlertid at du spiller så mange spill du ønsker samtidig. Dermed gjør det ikke så mye om motspilleren din tar kvelden og ikke fortsetter før i morgen - du har alltids andre spill hvor du står for tur. (Du taper først hvis du ikke har gjort noe på 72 timer i et spill.) Spillet finnes for øvrig også på Android.
Et lite problem er at hvis du bare velger å få tildelt motstandere tilfeldig, får du rimeligvis en del motstandere som ikke er vant til Scrabble. Joda, det er morsomt å vinne, men også morsomt å få litt seriøs konkurranse og til og med tape av og til. (Jeg er ingen Scrabble-mester, men har vel vunnet noe sånt som 95% av spillene jeg har spilt i Wordfeud.) Utfordre meg gjerne - jeg heter bjorns i Wordfeud...

4. Harbor Master
Det er en stund siden jeg har spilt dette nå, men jeg spilte det "hele tida" noen uker etter at jeg fikk det. Båter kommer inn på skjermen, og du skal sørge for at de kommer i havn, samtidig som du skal få båtene som er i havn ut av skjermen igjen. Spillet er så enkelt å forstå at det er latterlig, men likevel skrekkelig vanedannende. For det skal ikke mye konsentrasjonssvikt til før båtene kolliderer og du har tapt... Spillet gjør full nytte av berøringsskjermen, naturligvis.

5. Snooker Club
Jeg er glad i snooker (som TV-idrett) og synes dette spillet faktisk er riktig underholdende - til tross for at spillerne her er lettkledde damer istedenfor dresskledde menn. Etter den siste oppdateringen låser ikke spillet seg heller...

6. Shredder
Et skikkelig sjakkprogram må man ha. Nå er ikke jeg noen mesterspiller, og setter derfor stor pris på at programmet lar meg starte på et rimelig lavt nivå, og justerer spillestyrken sin opp etter hvert. Selve sjakkprogrammet synes jeg altså er utmerket - oppgavedelen av programmet er betydelig mer opp og ned. Og Shredder koster penger.

7. Trainyard EX
Et rent "pusle"-spill, hvor målet er å legge spor rundt om på brettet slik at togene som kommer fra helt bestemte steder, havner akkurat der de skal. Det høres jo enkelt ut? Joda, de første utfordringene er riktig enkle, men så tar det av etter hvert... Fiffig og fint.

8. Slice It!
På en måte er dette et matematikk-spill. Ihvertfall: du får en figur på skjermen, og skal dele den i et bestemt antall like store deler med et bestemt antall streker. Igjen: det er lett på starten men vanskegraden eskalerer etter hvert, spesielt når det dukker opp begrensninger på hvor du får sette strekene dine. Fin hjernetrim dette også.

9. AgeOfCurling
Curling er jo en norsk nasjonalidrett sånn cirka to uker hver fireårsperiode. Tida innimellom bruker jeg av og til på å spille curling digitalt. Et vesentlig problem med dette spillet er riktignok at vanskegraden ser noe lav ut etter hvert, men det vil tiden vise.
(Spillet kan også spilles direkte i browseren din: http://online-curling.com/)

10. Angry Birds
Jeg har aldri tent helt på Angry Birds, men forholdsvis morsomt må jeg jo si at det er.

Sjekk også ut:

  • Doodle Bowling - enkel og vanedannende bowling på iPad.
  • Air Hockey - en klassiker i all sin enkelhet.
  • Sudoku Tablet. KakuroLite, KENKEN Lite - velfungerende Sudoku-, Kakuro- og KenKen-spill.
  • Set Pro HD - litt dyrt og fryktelig tankekrevende logisk spill, men også fascinerende.
  • Tap The Frog - noe helt annet. Et rent hurtighetsspill hvor du rett og slett må gjøre bestemte trykk på skjermen så raskt som mulig. Enkelt og genialt.
  • Parking HD - elsker du å parkere biler men får gjort for lite av det i hverdagen? Her er sjansen din. Ganske småfestlig, faktisk.
  • SwipeSoccer - dette er i det minste noe helt annet enn vanlige fotballspill - det skal de ha. Småmorsomt.
Naturligvis finnes det en million andre bra spill der ute også. Jeg vil gjerne ha tips om fine spill som jeg bør teste ut! Hva slags spill jeg er interessert i, forstår man delvis av lista over. Men her er ei ønskeliste over spill jeg gjerne vil ha, men som jeg ikke tror finnes på iPad enda:
  • Railroad Tycoon for iPad. Da snakker jeg aller helst om en relativt trofast versjon av Sid Meyers originale spill hvor du starter en toglinje og prøver å utvide til du dominerer hele kontinentet...
  • Great Britain Ltd for iPad. Gjerne en noe mer avansert versjon av ZX Spectrum-klassikeren hvor du styrer Storbritannias økonomi og uavvendelig blir kastet av velgerne etter to eller tre valg...
  • Et bra tennisspill som faktisk er styrbart med fingrene på iPaden.
  • Pottit for iPad. Sannsynligvis husker ingen Pottit for Commodore 64, spillet hvor to spillere styrer hver sin kule på et biljardbrett og skal prøve å få den andre nedi hullene. Jeg husker ikke hvor mange joysticks som ble ødelagt av kreftene vi la inn i det spillet, og aner ikke hvordan det skulle kunne styres på en iPad, men håper fortsatt at det dukker opp... :-)
  • Seterra for iPad. Seterra er et genialt geografipuggespill som jeg har hatt stor glede av for å repetere plassering på land i Afrika og sånt. Det finnes bare i Windows - jeg vil gjerne ha det på iPaden også.
PS: Mens jeg laget ønskelista kom jeg på at jeg ønsker meg en versjon av logikkspillet Sherlock for iPad. Sherlock har jeg ikke sett snurten av på mange år, men heldigvis var jeg smart nok til å søke etter det før jeg skrev at jeg ønsket det. Og det finnes: Sherlock. Så jeg kommer tilbake med info om hvor bra det var...

Hvilke spill ønsker du deg?

No comments:

Post a Comment