Wednesday, May 25, 2011

Marker prisen på varene, please!

Jeg er vanligvis en ganske velvillig kunde. Men jeg har noen hangups. Og en av dem er at jeg vil vite prisene på varene før jeg kjøper dem. Står det ikke pris på varene på hylla, lar jeg stort sett varene ligge. Og hvis prisen i kassa er en annen enn på hylla (og jeg oppdager det) blir jeg sta.

På Meny på Grorud har jeg vært borti feilprisede varer ganske ofte. Prix på Grorud har vært langt bedre, men har også begynt å slurve i det siste - ikke minst med å glemme å prise varene i det hele tatt. Men nok om det.

I dag skulle jeg ha ei fancy pære til ei stålampe på stua. På hylla sto det - forbilledlig nok - en pris: 34,90. Men da pæra ble slått inn på kassa, hadde den plutselig gjort et prisbyks og kostet over 50 kroner - altså en prisstigning på over 40 prosent på et knapt minutt. Jeg så det tilfeldigvis, og påpekte at det sto en lavere pris på hylla. "Er det et tilbud skal det være lagt inn i systemet", sa kassabetjenten. Jeg klarte ikke helt å tolke om det hun mente å si var: "Her tar du nok feil", men dvelte ikke ved det. Jeg sa at jeg kunne gå og sjekke. Det gjorde jeg, men jeg vet ikke helt hva som var poenget med det, for når jeg kom tilbake til kassa tok hun ikke mitt ord for god fisk. Hun måtte ut på vandring selv for å sjekke at jeg snakket sant. (Kunne hun ikke ha gjort det med det samme?)

Nå var det naturligvis lang kø bak meg, og folk trodde formodentlig at det var jeg som var vanskelig. Hun kom tilbake, etter å ha stoppet ved en av kollegene for å få vite hva hun skulle gjøre. Hun annulerte den prisen som var slått inn og skrev inn 34,90 manuelt. Jippy! (Men er det smålig av meg å synes at jeg kunne fått et lite "beklager feilen", eller "nå ble det riktig!" eller noe annet som tydet på at det ikke var butikken som gjorde meg en stor tjeneste ved å gi meg den prisen de hadde lovet på hylla?)

Hun i kassa var sikkert fersk eller usikker - det er ikke poenget. Poenget er at butikkene må skjerpe seg i å prise varene sine riktig. Og ha bedre rutiner for hva de gjør når det likevel blir feil.

Jeg sa "Ha det fint!" når jeg gikk, slik jeg pleier, men fikk ikke noe svar. Kassebetjenten var travelt i gang med å betjene den lange køa som var dannet seg som følge av feilprisingen.

No comments:

Post a Comment