Sunday, October 23, 2011

Ukas iPad-app: GeoMaster Plus

Sliter du også av og til med å huske hvor Gabon, Gambia og Ghana ligger? Eller hva som egentlig ligger lengst nord av Niger og Nigeria? Og hvordan var det egentlig med plasseringen til Kongo og den demokratiske republikken Kongo?

Jeg er ikke elendig på afrikansk geografi - jeg husker at Sør-Afrika ligger lengst i sør, at Sør-Sudan er sør for Sudan og at Ekvatorial-Guinea ligger på Ekvator. Og noe til. Men jeg trenger litt ekstra pugging en gang i blant for å huske rekkefølgen på Togo, Benin og Ghana. Og på en dårlig dag har jeg ikke fjerneste anelse om hvor Chad og Mali ligger.

Løsningen: GeoMaster Plus - et spill for iPad hvor du får opp navnet på landet og må peke på kartet hvor du mener landet er. Du får naturligvis tilbakemelding hvis du tar feil, og så er det poengsystem og så videre. I tillegg til afrikanske land finnes også spill med flagg, USAnske delstater, latinamerikanske land, USAnske byer, europeiske land, franske områder, asiatiske land og hovedsteder i alle verdensdelene. Spillet fungerer utmerket - og minner mye om Windowsspillet Seterra som jeg nylig påpekte at jeg savnet på iPad.

Spillet er en morsom måte å lære på. Og etter en stund slipper man den pinlige følelsen av å høre om land som man nesten ikke klarer å plassere i riktig verdensdel en gang...

No comments:

Post a Comment