Sunday, September 11, 2011

11. september

ellis

11. september 2001 var jeg nettopp kommet hjem fra jobb da jeg fikk en tekstmelding fra min ekssamboer om at jeg måtte se på CNN. Jeg skrudde på TVen og så nyheter om at et fly hadde styrtet inn i det ene av tårnene i World Trade Center. Det var fortsatt uklart om det var en ulykke, men snart kom det meldinger om at flere fly var kapret, og da det andre flyet styrtet inn i det andre tårnet, var det naturligvis ikke lenger noen tvil - verden var utsatt for et spektakulært og ondsinnet terrorangrep.

Dødstallene var lenge usikre, og helt i starten håpet man jo at det var mange overlevende oppe i etasjene. Så det var et sjokk å se tårnene kollapse. Jeg håper det blir den eneste gangen i livet at jeg ser tusener av mennesker dø live på en nyhetssending.

Jeg ble sittende limt til TVen og følge med i det som føltes som en evighet. Men Alta Filmklubb skulle ha visning av en film den kvelden (jeg vet ikke hvilken) og jeg skulle holde innledning. Så jeg beveget meg opp til kinoen litt før sju og merket at det var godt å komme seg vekk fra TVen litt. Det var fint å se at Alta fortsatt var som før. Jeg holdt en kort innledning, men så ikke filmen.

Bildet ovenfor er tatt et drøyt år før terrorangrepet, fra Ellis Island hvor innvandrerne ankom USA i gamle dager. På den samme turen gikk vi forbi World Trade Center og vurderte å dra til toppen, men kom fram til at det fikk holde med Empire State Building på en tur. Og fortsatt i dag er det uvirkelig at noen kan gjennomføre et så grusomt angrep på tusener av sivile, uskyldige mennesker.

No comments:

Post a Comment