Wednesday, October 01, 2008

Hvor er rasismeforsvarerne?

Det er en merkelig, øredøvende stillhet i deler av den norske kirke denne uka, etter avsløringene av at Joseph Moiba er "tatt av" begravelser fordi de etterlatte er rasistiske.

Hvilke deler av den norske kirke er det jeg snakker om? Jo, det er de delene som mener at det er en selvfølge at kirka skal få lov til å diskriminere. De delene som har kjempet fram et unntak i likestillingsloven slik at trossamfunn skal få lov til å diskriminere kvinner, og de som har kjempet fram unntak i arbeidsmiljøloven slik at trossamfunn skal få lov til å diskriminere homofile. Hvor er de nå - når det tydeligvis er behov for en paragraf for å få lov til å diskriminere på basis av hudfarge?

Jeg er nemlig tilhenger av det. Jeg er motstander av at seksuell legning og kjønn skal markeres i det norske lovverket som "mer diskrimineringsverdig" enn andre egenskaper, og tilhenger av at all diskriminering skal behandles likt. Derfor vil jeg ha bort særparagrafene i likestillings- og arbeidsmiljøloven, og heller ha en generell diskrimineringsparagraf som sier at trossamfunn skal kunne diskriminere på hvilket grunnlag de måtte ønske, dersom det følger av trossamfunnets grunnsyn.

Trosfriheten er nemlig viktig. Så får heller vi andre bli kvalme av alle de rare tingene enkelte trossamfunn finner det for godt å diskriminere på grunnlag av - og kjempe mot dem med ord.

(Se også kronikken i dagens Dagbladet: Hva slags diskriminering kan vi godta? av Marianne Bjelland Kartzow ved UiO.)

1 comment:

  1. Anonymous11:16 AM

    Jeg er delvis uenig i det du skriver. Jeg mener at alle har rett til å tro og mene det de vil.
    Men Jeg mener også at ingen skal kunne diskrimineres uansett om det er kvinner, homofile, hudfarge, religion, bakgrunn, siviltilstand, eller hva det måtte være.

    Jeg forstår at dette kan av og til være vanskelig i enkelte trossamfunn. Nettopp pga menings- og religionsfrihet.

    MEN... den norske statskirken er tilknyttet staten, og skal representere ALLE norske statsborgere/kristne. De bør derfor ikke få lov til å forskjellsbehandle noen, uansett grunnlag. Her bør det norske samfunnet gå foran religionen.

    Derfor mener jeg også at kirken bør ut av staten, og sidestilles med alle andre religioner. Men det er en helt annen diskusjon.

    ReplyDelete