Wednesday, August 17, 2011

Sommer på New Zealand i august, TV2?

TV2 hadde følgende artige overskrift på en artikkel tidligere i dag: "Sommersnø på New Zealand". Ingressen var: "Kald vind fra Antarktis har forårsaket den verste snøstormen på 40 år på New Zealand - og det i august." (postet kl. 14.08) (mine uthevinger)

har overskriften klokelig blitt endret til "Første snøfall i newzealandsk by siden 1939" og ingressen er endret til "Kald vind fra Antarktis har forårsaket den verste snøstormen på 40 år på New Zealand, et land hvor snøen sjelden kryper ned fra fjellene."

I den nye artikkelen har man tatt med et innledende avsnitt som ser slik ut: "Snø, vind, og rekordlave temperaturer har vært stikkordene for New Zealand de siste dagene. Det er kanskje vinter på den sørlige halvkule men snø utenfor fjellområdene er fremdeles veldig uvanlig." (min utheving)

Noe sier meg at journalisten (Ingrid Toppe) mellom første og andre versjon av artikkelen fikk noen innspill om at det umulig kan være sommersnø på New Zealand i august, siden august er midt på vinteren på den sørlige halvkule.

Jeg vil legge til at mange, inkludert mannen bak bloggen Regret the error, anser det som en uting å rette artikler uten å etterlate spor om hva rettelsen består i. Jeg er enig. (Den eneste grunnen til at jeg har tilgang til den opprinnelige overskriften og ingressen, er at jeg abonnerer på TV2s rss-feed...)

No comments:

Post a Comment