Saturday, October 13, 2007

Norske skuespilleres lønn

Det har vært en del diskusjon om norske skuespilleres lønninger i det siste. Samtidig har jo skattelikningen blitt lagt ut, så det går an å sjekke litt. Og da tenker jeg ikke bare å sjekke stjernenes lønn, men den jevne skuespiller på institusjonsteatrene.

Derfor tok jeg tak i et eksemplar av Det norske teatrets program. Der står det 77 navn. Hvis jeg plukker for eksempel hvert sjette av disse, får jeg et tilfeldig utvalg:

Sverre Bentzen (354 529)
Svein Erik Brodal (561 787)
Jon Eikemo (561 014)
Jan Grønli (573 667)
Ragnhild Hilt (271 080)
Gjertrud Jynge (273 983)
Frank Kjosås (114 525) (spiller nå Peter Pan)
Magne Lindholm (310 793)
Kari Onstad (?)
Tone Ringen (334 575)
Per Schaanning (365 236)
Bjørn Sundquist (746 815)
Kaia Varjord (273 980)

Med forbehold om feil. Inntrykket fra denne høyst uhøytidlige undersøkelsen er vel at det er mulig å gjøre det helt greit som skuespiller. Men alle gjør det ikke helt greit. Men skuespilleryrket stiller jo der i kategori med en del andre yrker (som forfatter, fotballspiller, komiker...), idet man kan bli "stjerne" og tjene forholdsvis godt med penger. Det er ikke opplagt at begynnerlønna skal være like høy i slike yrker som i yrker hvor man ikke har noe håp ut over å følge en lønnsstige. Og for utenforstående er Christian Ringnes' utsagn i Østlandssendingen i går besnærende: at skuespillere som har en fem minutters birolle kanskje må finne seg i at lønna de får ikke tilsvarer en godt betalt fulltidsstilling andre steder.

Nåvel, strengt tatt har jeg ikke greie på arbeidsforholdene for skuespillere, så om noen har lyst til å korrigere inntrykket mitt i kommentarfeltet (dersom noen skulle slumpe til å lese dette innlegget) er det helt i orden...


Frank Kjosås pryder forsiden av Det norske teatrets høstprogram - var teaterskolestudent til 2006, noe som nok delvis forklarer den begredelige lønna det året.

No comments:

Post a Comment