Saturday, October 06, 2007

Rema 1000 er billigst (for meg)

Det er tydelig at jeg har hatt lite å gjøre i dag - bortsett fra å vente på vaskemaskina. Ihvertfall har jeg gått gjennom kvitteringene fra et par måneders dagligvarehandling (som jeg av en eller annen grunn hadde liggende i en skuff), og systematisert tallene der. Saken er nemlig at jeg har tre dagligvareforretninger i umiddelbar nærhet, og handler litt på måfå. Nå gikk jeg gjennom og så hva jeg faktisk bruker penger på og hva prisforskjellene er, og fant dermed ut hvor jeg "burde" ha handlet. Rankingen er:

1. Rema 1000: 94,56%
2. Coop Prix 97,51%
3. Meny 103,49%

Meningen med prosentene er som følger: jeg har regnet ut at hvis jeg kun handlet på Rema 1000, ville jeg ha spart drøyt 5% i forhold til å handle litt her og der, som jeg gjør i dag.
Hadde jeg kun handlet på Coop Prix, ville jeg ha spart ca. 2,5%.
Hadde jeg derimot kun handlet på Meny, ville jeg ha brukt 3,5% mer på matvarer enn jeg gjør nå.

Siden Meny ligger noen meter nærmere t-banen, har jeg handlet ganske ofte der. Kanskje jeg slutter med det nå...

Fordelen (for meg) med denne utregningen istedenfor avisenes "handlekurv", er at dette handler om varer som jeg faktisk har handlet - ikke noe avisene har rasket sammen...

(For ordens skyld: på Meny får jeg Trumf-poeng og på Coop Prix får jeg kjøpeutbytte - dette utgjør imidlertid kun 1%.)

No comments:

Post a Comment