Thursday, July 15, 2010

Likestillingskampen fortsetter - nå i Argentina

I Vårt Land leser jeg at det argentinske senatet har vedtatt felles ekteskapslov. Ifølge VL er de andre landene som allerede avslutter denne delen av diskrimineringen av homofile, Norge, Nederland, Belgia, Spania, Canada, Sør-Afrika, Sverige, Portugal og Island.

Loven ble vedtatt etter 15 timers debatt. Av motargumenter mot loven var at "relasjonen mann-kvinne er fruktbar, mens relasjonen mellom homoseksuelle er steril, og siden de er så forskjellige må de reguleres forskjellig." (min oversettelse fra lainformacion.com). Debatten inneholdt også informasjon om pingviners sexliv, lister over kjente homofile og personlige erfaringer på begge sider. Mens en debattant spurte "Hvorfor legge så store krefter i å nekte andre de samme rettigheter som oss?"

Ikke ulikt debatten i Norge altså. Likestillingskampen går framover, om enn sakte.

(Les mer på IPS.)

7 comments:

  1. Anonymous10:45 AM

    Anonymous said... Synes du også at Norge skal legalisere polygami? At også de polygames livsformer skal omfattes at Ekteskapsloven? For det er jo allerede mange som driver med polygami i verden.. Snille mennesker med gode omsorgsevner..

    Er de polygame mindre verdt enn oss? Skal ikke de ha samme rettigheter som oss?

    Bør vi ikke få en slutt på monogami-normativiteten som vi homo- og heterofile undertrykker andre med?

    10:45 AM

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:49 AM

    Jeg tror barn vil ha bedre av å vokse opp med tre omsorgspersoner..

    Da vil barnet få mer tid sammen med en voksenperson og det vil også få flere modne personligheter å bryne seg mot.. Å forholde seg til 3 fedre/mødre/medmødre/medfedre er mer realistisk i forhold til det samfunnet de som voksne vil stå overfor..

    La oss heller ikke overse det rent aritmetiske: jo flere omsorgspersoner, jo mer omsorg..

    Jeg regner med at vi når tiden kommer kan organisere litt forskning som støtter mine antagelser..

    ReplyDelete
  3. Anonymous x2: Forstår jeg deg rett når ditt argument for at ekteskapsloven ikke skal gjelde to personer av samme kjønn, er at du er motstander av at tre personer skal kunne gifte seg? Slike "slippery slope"-argumenter har en lei tendens til å se ut som at man ønsker å diskutere noe annet enn det som er tema akkurat i øyeblikket.

    Men hvis du absolutt vil diskutere polygami: jeg har ikke noen klar oppfatning om det spørsmålet. Jeg er litt i tvil om dette er et reelt spørsmål - altså om det er noen som i det hele tatt ønsker å innlemme polygami inn i ekteskapsloven. Jeg kan ikke huske å ha hørt spørsmålet stilt av andre enn de som er motstandere av å endre ekteskapsloven i det hele tatt.

    Men jeg synes det er vanskelig å avvise tanken helt, all den tid jeg ikke har tenkt særlig over saken. Det at en tanke er fremmed for meg personlig, bør jo ikke bety at jeg umiddelbart avviser den.

    Hva synes du selv om dette? (Jeg er nemlig usikker på om du faktisk mener det du sier eller om du bare later som...)

    ReplyDelete
  4. Anonymous2:19 PM

    Nei, seriøst, hvorfor skulle den lovdefinerte ekteskapsinstitusjonen bare omfatte par.. Hvem har bestemt at det må være slik? Hvor tar vi det fra?

    Det kan hende at mono-normativiteten har gjort at de polygame blant oss har gått stille i dørene pga. skamfølelse, men at de etterhvert vil kreve lovendringer..
    Jeg ser fram til å høre hva din konklusjon blir..

    ReplyDelete
  5. Ja, du trenger ikke å være redd for ikke å få vite hva jeg mener - dersom dette noen gang skulle bli en seriøs diskusjon.

    ReplyDelete
  6. Anonymous6:00 PM

    Ja, hva mener du?

    ReplyDelete
  7. Jeg sa "dersom dette noen gang skulle bli en seriøs diskusjon"... :-)

    ReplyDelete