Friday, September 19, 2008

Et nytt håndballforbilde!

Idretten er en av de siste heterobastionene i samfunnet vårt - et av områdene hvor homofile og lesbiske synes det er aller vanskeligst å være åpne. Mange unge spillere har ventet med å "komme ut av skapet" til de har sluttet med idretten.

I dag skriver Dagbladet om elitehåndballspilleren Are Grongstad som nettopp har kommet ut ovenfor sine lagkamerater i Elverum. "Jeg er i et miljø som består nesten kun av heterofile menn, og da er det også vanskelig å vite hvordan de vil reagere. Jeg har vært redd for reaksjonene, jeg har grudd meg for å fortelle det, og jeg har følt at jeg ikke har kunnet være meg selv 100 prosent," sier Grongstad til Østlendingen, og setter dermed ord på det mange homofile idrettsutøvere har følt.



Som ofte ellers, viste det seg at medspillerne var fornuftige når de først fikk vite om dette - han har fått massevis av støtteerklæringer.

Tenk om alle homofile toppspillere hadde kommet ut av skapet! Da ville det blitt lettere for hver enkelt av dem - og for alle andre idrettsutøvere. Are Grongstad har gjort en viktig innsats for seg selv og for mange, mange andre.

(Oppdatering: Dagbladet følger opp saken, og siterer Kristian Kjelling: "Jeg er glad på hans vegne og håper at han blir tatt vel i mot i håndballmiljøet".)

1 comment:

  1. Anonymous5:06 PM

    Are er min helt, og håper vi ser masse til han framover!:)

    ReplyDelete