Sunday, September 07, 2008

Konsert: Åge Aleksandersen

Headlineren under årets Granittrock var Åge Aleksandersen og Sambandet.

Jeg sluttet å følge med på Åge for nesten 20 år siden, så jeg var litt spent på hvordan konserten var sammensatt. Heldigvis var vekten på de gamle slagerne - Levva livet, Fotbaill'n som er rund (hva den nå heter), Lys og varme, Dains med mæ... Dermed var det bare å synge med og kose seg. Og til ære for Groruddalen spilte han "Twist and shout" - som han hadde på programmet sist han spilte i Groruddalen, på en ungdomsklubb på Kalbakken i 1972...

Noen stor talkshowartist kan man ikke beskylde Åge for å være. Pratet mellom sangene begrenset seg stort sett til "takk" og et par setninger til. Men for øvrig var showet bra - og ikke minst fikk Sambandet plass til soloer og sånt.

Som om ikke dette var nok, foregikk det et lite hverdagsdrama rett foran meg. To gutter like foran meg hadde noe som virket som en gryende flørt. Da den ene hostet, la den andre skjerfet sitt rundt ham. Han strøk vennen over håret da Åge sang "stryk dæ over håret og vær go mot dæ". Og når Åge dro i gang "Levva livet" med "og det beste her på jorda det e å væra din", så de kjærlig på hverandre. Da blir man varm om hjertet...

Jeg får finne fram mine gamle Åge-låter, som ligger og støver ned på iPod'en, og gjenoppdage musikken. Det er mange godbiter der.

No comments:

Post a Comment