Saturday, January 30, 2010

Lektorlaget støtter frafall

I VG sier lederen for den lille fagforeningen Lektorlaget at "frafall fra skolen er sunt". "Hvis elever er skoletrøtte, faglig svake og lite motiverte, vil det være feil å kverne dem gjennom videregående skole", sier Paulsen. Hun går dermed i rette med Kristin Halvorsen, som sier at det å bremse frafallet fra videregående skole er den høyest prioriterte oppgaven i skolepolitikken.

Her er Lektorlaget på viddene. Årsaken til at elever dropper ut av videregående skole er ikke nødvendigvis at elevene er "faglig svake og lite motiverte", men at deres faglige styrker og motivasjon ligger andre steder enn i den teoritunge kunnskapsbasen som videregående skole - inkludert yrkesfagene - holder seg til etter Reform 94. Skal man få gjort noe radikalt med frafallet fra videregående skole, tror jeg at man må tilbake til skikkelig yrkesrettede utdanningsløp med sterk grad av praksisretting.

Så får man samtidig glemme ideen om at alle i videregående skole skal få generell studiekompetanse. Naturligvis skal ikke alle i videregående få studiekompetanse - på samme måte som ikke alle i videregående skal få kompetanse som hjelpepleiere. Alle studieretningene må ha sine særpreg og gi ulik kompetanse.

Lektorlagets idé om at de elevene som slutter nok har best av nettopp det, er en unnskyldning for å fortsette å la videregående skole være for teoritung.

(For ordens skyld: Lektorlaget hadde knapt 2500 medlemmer 1.1.2009, mens Utdanningsforbundet hadde 19000 medlemmer i videregående skole på et ikke oppgitt tidspunkt.)

(Oppdatering: Norsk Lektorlag har nå lagt ut et notat på sin hjemmeside. Det har et noe mer nyansert syn enn at frafall er sunt. Det er godt å se. Der deler også Lektorlaget synspunktet som jeg har gitt uttrykk for ovenfor, om at det er vanskelig å være yrkesrettet og gi studiekompetanse på en gang. Takk til kagh for tips.)

8 comments:

  1. Anonymous6:12 PM

    "Lektorlagets idé om at de elevene som slutter nok har best av nettopp det, er en unnskyldning for å fortsette å la videregående skole være for teoritung."

    Neppe. Snakk med noen lærere på videregående så finner du ut at de aller fleste synes at teoripresset på yrkesfagene er tåpelig. Men lærerne har jo lite eller ingenting å si når skolen skal utformes.

    ReplyDelete
  2. Jeg har hørt at Reform 94 ikke egentlig er gjennomført. Dvs at reformen, slik den har blitt, ikke er det som egentlig ble planlagt. Blant annet har jeg hørt at det aldri var meninga å teoretisere yrkesfagene på den måten vi ser det har blitt gjort. Er det noen som vet om dette stemmer?

    ReplyDelete
  3. "Anonymous": Lektorlaget og "noen lærere på vidregående" er ikke identiske. Lektorlaget er ikke representative for lærerne på videregående.

    Men for å klargjøre det jeg mener: Jeg mener at Lektorlagets utsagn om at "frafall fra skolen er sunt" er en avsporing - poenget må være å gjøre noe for alle de elevene som kunne ha fått en god videregående utdanning hvis den var mindre teoritung.

    Undre: Et hovedproblem med Reform 94 var at den slo sammen så mange linjer, og dermed ble det vanskelig å opprettholde en praksisnær tilnæring. (Når elevene i klassene ser for seg helt ulike yrker, er det tyngre å finne fellesnevnere.) Men i tillegg har kravet kommet om at elevene må ha mange teorifag slik at de enkelt skal få studiekompetanse. Men jeg vet ikke mer om hva av dagens situasjon som var planlagt og hva som ikke var det.

    ReplyDelete
  4. Anonymous9:36 PM

    "Lektorlaget er ikke representative for lærerne på videregående."

    Lektorlaget består av og representerer lektorer som er lærere på videregående. Spør du lektorlaget rett ut om de liker teorifokuseringen på yrkesfag sier de nok nei.

    Det endrer ikke det faktum at mange er skoleleie når de kommer til videregående. Praktisk tilnærming er ingen mirakelkur selv om det selvsagt kan hjelpe de som faktisk vil ta en yrkesutdannelse. Det hjelper heller ingenting for de som går på studiespesialiserende, selv om frafallet er størst på yrkesfagene.

    Det er mange som ikke vil gå mere på skole, eller trenger noen år for "å modnes" før de fortsetter utdannelsen. Dessverre finnes det ingen tilbud for de som ikke går på videregående, da det er vanskelig å få jobb når man er under 18.

    ReplyDelete
  5. "Anonymous": ja, jeg er klar over (og skriver i innlegget mitt) at Lektorlaget har knapt 2500 medlemmer i videregående skole, og naturligvis representerer disse. Det betyr naturligvis ikke at Lektorlaget er representative for lærerne på videregående.

    Og jeg mener altså at Lektorlagets leders utsagn om at frafallet er sunt, er en bagatellisering. Jeg er enig i at det for noen elever er best å slutte, men for andre ville det vært bedre med en annen type videregående skole.

    ReplyDelete
  6. Anonymous10:22 PM

    "Det betyr naturligvis ikke at Lektorlaget er representative for lærerne på videregående."

    Ah så lektorlaget representerer bare de litt rare lærerne som ingen snakker med? Er det derfor du litt hånlig drar fra medlemstallene i posten din? Har du tenkt gjennom hvorfor lektorlaget har færre medlemmer enn utdanningsforbundet?

    Det virker mer som om du er ute etter å legge meninger i munnen på dem for å støtte opp om dine tidligere fordommer.

    ReplyDelete
  7. Nei, jeg sier ikke at Lektorlaget representerer de "litt rare lærerne som ingen snakker med".

    Grunnen til at jeg trakk fram medlemstallene er at jeg var usikker på om alle mine lesere visste nok om organisasjonene i videregående til å forstå at Lektorlaget ikke er den dominerende organisasjonen blant lektorene.

    Jeg har ikke lagt meninger i munnen på Lektorlaget, men jeg kan jo alltids håpe at det er VG som har gjort det, og at Lektorlaget ikke mener at "frafall fra skolen er sunt".

    ReplyDelete
  8. Anonymous1:07 AM

    Jeg synes både Bjørn og lektorlaget sier mye fornuftig, og vil gi begge rett her. Tidligere reiste tenåringer til sjøs eller begynte på fabrikken. Så fikk de praktisk erfaring og i mange tilfeller lyst til å sette seg på skolebenken etter en tid. Nå er det ikke så mange muligheter lenger til å prøve seg, utover dataspill, jobbe på macdonalds, drive tiden med dop og kriminalitet. Kanskje er det de som har minst godt av å falle, fra som faller fra. Mens de som kunne ha godt av å falle fra en periode, møter press og tvang fra foreldre og andre omgivelser.

    ReplyDelete