Sunday, December 06, 2009

Nye Nespressovarianter

En av de viktigste fordelene* med Nespressosystemet er at kaffen kommer i forseglede enheter. Dermed kan du veksle friskt mellom mange ulike smaker uten å være redd for at du har en halvtømt pose kaffepulver stående som blir for gammel. Dermed er det også greit å prøve litt rare smaker som jeg neppe ville ha kjøpt en kvartkilo av på en gang. Dette utnytter Nespresso ved at de noen ganger i året kommer med litt sære smaker. Tidligere har både karamell og mandarin falt i min smak. Nå har de lansert tre smaker i god tid før jul: pepperkake, aprikos og kastanjekrem. Og dette er min test.

Pepperkake: Har, som navnet tilsier, en viss antydning til pepperkake, men også appelsinskall, kanel, honning og kjeks. Dette blir til sammen en ganske julete smak som for så vidt passer fint nå i førjulstida. Men jeg skal vokte meg vel for å kjøpe så mange at jeg har i månedsvis framover.

Kastanjekrem: Denne har en ubestemmelig, kremaktig bismak som ikke bidrar til å heve kaffen etter min smak.

Aprikos: En bi- og ettersmak av aprikos, ganske enkelt. Men passer egentlig aprikos som kaffesmak? Etter en kopp er jeg veldig i tvil.

Konklusjon: Jeg har kjøpt ett ”rør” (10 kopper) av hver av disse. Skal jeg kjøpe flere av noen, må det bli pepperkakesmaken. Men det blir kanskje nok pepperkake framover uten at kaffen må smake det også.

(*Andre fordeler: i forhold til vanlige espressomaskiner er en fordel at det går skrekkelig raskt og uproblematisk å lage, i forhold til for eksempel kaffetrakter/presskanne er det en fordel at det er lett å lage én kopp - noe som er en fordel de morgenene det er bare én person som vil ha kaffe her i heimen.)

2 comments:

  1. Ja jeg var så dum at jeg bestillte ny ladning rett før disse tre kom. Søren og. Og siden man må bestille min. 50stk så venter jeg heller. Men er nysgjerrig på den pepperkakesmaken ja.

    Min søster kjøpte mange av den karamell når den kom. Og den er knallgod. Synd den ikke er å få igjen. Jeg savner egentlig litt mere smaksvarianter enn bare sterk eller svak hos Nespresso.

    ReplyDelete
  2. Ja, jeg er veldig glad for at Nespresso har fått seg butikk i Oslo, slik at jeg ikke lenger behøver å bestille mange av gangen (og betale porto i tillegg).

    Karamell var god. Mandarin hadde jeg også sans for. Jeg har pleid å kjøpe ganske mange når disse smakene kommer, men sliter med å bruke opp innen "best før"-datoen dukker opp...

    ReplyDelete