Tuesday, December 22, 2009

Sykelig homofobi

En undersøkelse viste for en stund siden at 29 % av norske menn grøsser når de tenker på homofile menn. 15 % av menn er enige i at "Det ville vært ubehagelig å sitte ved siden av en mann på bussen som jeg visste var homofil". Dette har jeg blogget om før".

Men symptomene på sykelig homofobi er enda flere. Steinar J. Olsen, gründer i Stormberg, fortalte i A-magasinet 11. desember følgende: "Stormberg skal være en inkluderende arbeidsplass, og vi bruker vanlige mennesker i våre annonser og profilbilder. Blant annet brukte vi et godt voksent homofilt par. Etter at jeg skrev om viktigheten av åpenhet, fikk jeg blant annet et håndskrevet brev i retur. Avsenderen mente han ble fysisk kvalm hver gang han så et Stormbergprodukt. Etter det er jeg blitt mer bevisst på å bruke lesbiske og homofile i våre annonser."

All ære til Olsen, men tankene går jo til avsenderen av brevet som kanskje enda ikke har søkt legehjelp for kvalmen sin. Og det understreker det jeg alltid sier om at skolen har en viktig rolle - får man ikke god nok opplæring om menneskelig variasjon i skolen, risikerer man å utvikle kvalme når man blir voksen.

11 comments:

  1. Anonymous12:06 PM

    Klassisk samtale i klassen min:

    "Hey, lærer, han kalte meg homo!"
    "Jaha, og så...?"
    "Eh...? Halloooo! Han sa HOMO!"
    "Javel. Og det liker du ikke, eller?"
    "NEI!"
    "Hvorfor ikke?"
    "Æh! Jeg er ikke det da!"
    "OK. Nå er du veldig ung, da. Så det kan du vel kanskje ikke være helt sikker på nå. Men du liker ikke at noen andre skal si deg hva du er?"
    "Nei."
    "OK. Petter, du må slutte å kalle Steffen homo. Han liker ikke at du gjør det. For det første veit du jo ikke om han er det eller ikke, for det andre veit han det kanskje ikke selv en gang, og for det tredje har du ingenting med det."

    Godkjent, Bjørn?

    Ellers forsøker jeg så langt det lar seg gjøre å huske å inkludere homofili i alle naturlige sammenhenger, når vi snakker om følelser, foreldre, familieforhold, samlivsformer, pubertet, seksualitet, samfunnsforhold og utvikling, endring av lovverk, diskriminering, mobbing, psykisk helse osv. Jeg har så mye større tro på det enn på å lansere homofili som et TEMA.

    Nå jobber jeg i barneskolen, og jeg vet ikke om noen spesielle høytlesingsbøker eller filmer som er egnelige når det gjelder å synliggjøre homofili som "naturlig variasjon", men det gjør kanskje du?

    Hadde jeg jobbet i ungdomsskolen, ville jeg kanskje ha vurdert å vise "Milk" (en STRÅLENDE film!), eller en nydelig britisk film jeg så en gang om en tenåringsgutts vei ut av skapet.

    Det finnes sikkert lister over "skeiv litteratur" og "skeive filmer", men noe som passer for barn? Kan du ikke skrive om det i bloggen din?

    Kom forresten på ei bok som jeg trodde kunne passe: "Kysset som fikk snøen til å smelte" av Tor Fretheim. Men så ser jeg at den er anbefalt for tiende klasse.

    (Jeg mener ikke nødvendigvis ei bok som handler om å VÆRE homofil, men som i det minste har noen homofile bipersoner uten at det nødvendigvis blir så mye oppstyr av det. Som kan vise homofili som en del av normaliteten, om du skjønner...)

    ReplyDelete
  2. Det er strålende når en lærer benytter en elevs skjellsordbruk til å prøve å få elevene til å tenke litt. Jeg likte den dialogen godt.

    Jeg er også veldig enig i at det er bedre at homofili er med i alle naturlige sammenhenger enn at man skal ha et par timer om homofili - underforstått at man resten av tiden holder på med heterofili.

    Jeg husker ikke om det var noen gode ideer til filmer/bøker for barneskolen i det nye materiellet fra Utdanningsdirektoratet. I farten kommer jeg ikke på så mye - det er sant at det som først popper opp passer best i ungdomsskolen. Jeg skal undersøke litt og se hva som dukker opp...

    ReplyDelete
  3. Jeg har laget et nytt innlegg hvor jeg legger de ideene som jeg får:
    Ressurser om homofili for barneskolen.

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:08 AM

    Det du skriver om her er jo noe som strider mot menneskesjelen, derfor blir folk kvalm av tanken på det. Det er en naturlig og sunn reaksjon på noe man bør reagere negativt på - noe som bør vekke avsky hos flere. Steinar J. Olsen er en person som jeg tror hadde gjort hva som helst om han bare kunne tekkes massene; Med dette har han også solgt sitt hjerte og sine tanker til folkemeningen. Det er en tragedie, at et menneske gir livet sitt til folket, for at folket skal kjøpe produktene hans - alt for noen skarve forretninger og penger. Dere kan agitere for og promotere homosex så mye dere orker, det blir ikke mer riktig fordi at de fleste mener det er greit i dag. Flertallet er jo korrumpert av tidsånden og slik fortsetter det, alt sammen slik det må og bør gå iflg. profetene. Jeg synes synd på dere, stakkars individer som går aktivt inn for å gjøre samfunnet lovløst og dårlig. Jeg er glad for at jeg slipper å finnes og forenes med slike som holder med Steinar J. Olsen.

    ReplyDelete
  5. Hei, nye "Anonymous"!

    Neida, kjærlighet mellom mennesker strider ikke mot menneskesjelen. Og det er heldigvis relativt få som lider av kvalme når de tenker på homofili.

    Jeg synes du snur saken litt på hodet når du mener at kvalme er naturlig og sunt.

    Det er for øvrig påfallende at du mener dette er "agitasjon for homosex" - du tror kanskje at homofili kun handler om det seksuelle? Handler heterofili også kun om hva man gjør i senga?

    Og jeg går ikke inn for å gjøre samfunnet lovløst. Jeg har da for eksempel ivrig kjempet for felles ekteskapslov, slik at også homofiles forpliktende samliv skal bli lovregulert.

    Ha et godt nytt år! Og god bedring med kvalmen!

    ReplyDelete
  6. Anonymous10:33 AM

    Noen nyttige lenker for den anonyme kvalme:

    http://www.lommelegen.no/321078/kvalme-og-oppkast-hva-kan-aarsaken-vaere

    http://www.legemiddelhandboka.no/xml/index.php?frid=Lk-19-febermm-1&element=Seksjon1&kap=L19

    (Undertegnede går på ingen måte god for innholdet på nettsider det er lenket til, men dette er anerkjente nettsteder hvor man forhåpentligvis kan skaffe seg nyttig info.)

    ReplyDelete
  7. Anonymous12:30 PM

    "Kjærligheten" du snakker om er en korrumpering av menneskets følelses, sjels- og tankeliv som følge av et vanvittig begjær. Likeledes er også de tilsvarende bedratt i sine tanker som holder med de homofile, forsvarer og støtter dem. Ved at man velger å støtte dem, gjør man seg skyld i delaktighet. Dette handler forsåvidt mye/alt om hva man tror på, og for de som har forkastet kristen etikk kan jeg skjønne må få problemer; Sort blir til hvitt og omvendt. Det er en følge av at man har mistet sin innebygde "gps" - retningssansen og opplysningens, samvittighetens inngripen i livet. Det er ikke så bra å være kvalm. Men det er kvalmende for en sannhetskjærlig å se og høre om handlinger og liv som er så fornedrende, så gement og så råttent at det strider mot alt det som bor i et vakkert hjerte. Derav reaksjonen. "Å vemmes over galskapen" er kanskje det du kaller kvalme. Konsekvensene av den ødeleggende livsstilen får jo også konsekvenser for evigheten til det menneske det gjelder. Det er heller ingen velsignlse av å dyrke "kjærligheten" til det som Gud hater. Beste hilsen til deg fra en som tror.

    ReplyDelete
  8. Hei igjen!

    "Vanvittig begjær" er vel en overdrivelse, det handler mer om en sterk kjærlighet for et annet menneske - et ønske om å dele gleder og sorger med en man er glad i. "Å elske og ære i gode og onde dager" som det heter i ekteskapsritualet.

    Jeg kan forstå at noen tolker bibelen på den måten du gjør, men heldigvis er det flere og flere som ser at en slik tolkning bygger på en for bokstavelig lesning av noen avsnitt samtidig som andre avsnitt ses bort fra - slik at også mange kristne etter hvert ser at man godt kan elske et menneske av samme kjønn.

    (For øvrig var ikke det med "kvalme" mine ord - det var den anonyme brevskriverens.)

    ReplyDelete
  9. Anonymous6:54 PM

    At mange kristne har beveget seg bort fra sin egen gudstro, vet vi alt for godt om og det er jo et kjedelig kapittel; Man teoretiserer seg bort fra læren og troen ved bruk av fornuften - som igjen også er påvirket av menneskets natur (som pga. av arvesynd altså er besmittet.) Den moderne teologien gjør det vanskelig (for ikke å si umulig) å være tro og å være begeistret for Gud - det er også sikkert. Den retningen "mange" såkalte kristne beveger seg i i dag er ikke den riktige retningen. Jeg vil helst ikke kalle deres tro for "kristendom" engang. Men det finnes fortsatt en hel del troende som fremdeles tar Bibelen og sannhetene på alvor, som dyrker sin Gud for det han er og ikke som noe de selv har skapt. Bjørn, det er mange som sporer av i disse tider. Både du og jeg og alle andre bør derfor være forsiktigere med hvem og hva vi lar oss påvirke av. På den måten unngår vi å rote oss bort sammen med de mange som farer og skal fare vill. Les profetiene så kan du selv se på hvilken måte det står skrevet. Det er interessante perspektiver å ta med seg, uansett hvilken tro man har - i forbindelse med at man ønsker å debattere sakene med troende.

    Når det gjelder den andre kommentatoren her inne, som "jobber i barneskolen"; Om vedkommende hadde sittet og fortalt mine barn det vedk. skriver der, så hadde jeg oppsøkt denne personen personlig ved fremmøte på skolen. Det er ufattelig søkt å fortelle små gutter og jenter at de ikke skal tro på at de er normalt seksuelt anlagt. Denslags skaper usikkerhet og hjelper ingen. Det er ikke nødvendig å forberede uskyldige barn på forhold som kanskje kan komme, men som ikke finnes nå. Det er meningsløst og sånne utspill må IKKE og aldri til for at et barn og en ungdom skal lære å ha respekt for at mennesker velger ulikt eller er forskjellige. Det er fullt mulig å skape seksuell usikkerhet hos en ungdom som ellers ville ha utviklet seg ganske sunt og normalt. Med dette har jeg også sagt at jeg ikke ser på homofili som en normalitet, men som et avvik. Og det avviket er jeg overbevist om at Gud kan hjelpe en hver med som selv har lyst til å motta slik hjelp. Dessverre er det ikke mange som vil det i dag. De seksuelle lyster som søndersliter mange mennesker på jorda vår, er man ikke nødt for å leve og trelle under. Uansett legning eller tilbøyelighet så er det mao. fullt mulig å leve et ordentlig og godt liv. Realisering av seksuelle tilbøyeligheter er overhodet ingen forutsetning for et rikt og fullverdig liv; At det er så trendy å mene dette i dag, må jeg bare beklage. Det er kjedelig at liberale mennesker kun ønsker å bli påvirket av folk som er enda mer liberale i sin tankegang. Hvordan skal man på den måten få perspektiver på problematikken. Barn, ungdom er sårbare for påvirkning. Negativ påvirkning til å akseptere lovløshet, skaper mer lovløshet og slik fortsetter det. Man må ikke være rakettforsker for å forstå at det er en sammenheng her, men folk er bare ikke vant til å se det i forbindelse med disse sakene. Det er begrenset hvilke innsikter om Gud man kan få av kun å la seg informere av tabloide aviser, krim og TV-underholdning.

    Takk for at jeg fikk skrive mine kommentarer her inne. Jeg ønsker deg i hvert fall et riktig Godt Nytt År!

    ReplyDelete
  10. Jeg mener i motsetning til deg at læreren i innlegget ovenfor gjør det rette. Det er ikke ham som skaper "seksuell usikkerhet" hos barn og unge. De som skaper usikkerhet er de som framholder en bestemt legning som den eneste riktige og andre som gale og unaturlige.

    Jeg ser at du skriver om "seksuelle lyster". Jeg kan forsikre deg om at homofili ikke først og fremst handler om "seksuelle lyster". Slik jeg ser det, ihvertfall, handler det først og fremst om kjærlighet til et medmenneske. Det er mulig at noen (både heterofile og homofile) først og fremst gifter seg på grunn av sine "seksuelle lyster", men jeg tror nok at de fleste gjør det på grunn av dyp kjærlighet til den de gifter seg med - at det er en person de ønsker å dele livet med, dele gleder og sorger med. Ikke kun dele "seksuelle lyster" med.

    ReplyDelete
  11. Anonymous6:52 PM

    Beklager at du ser det på den måten. Men det er jo overensstemmende med det tidsånden virker, også, så jeg blir ikke veldig overrasket. Men uansett, takk igjen - og ha det godt.

    ReplyDelete