Friday, June 25, 2010

Filmer i det siste

Denne bloggen gir et feilaktig inntrykk av hva jeg er interessert i - av en rekke grunner. En liten del av det er at jeg skriver om filmer jeg ser i min engelskspråklige blogg, og at det derfor kan virke som jeg helt har mistet interessen for film hvis man ser på denne bloggen.

Derfor tenkte jeg at jeg skulle oppsummere litt om filmer jeg har sett i det siste. På Skeiv Weekend så jeg blant annet The Big Gay Musical og det var en morsom og sympatisk affære. Den var sjarmerende og romantisk, og musikken var også delvis riktig fin. Jeg har lastet ned deler av den etterpå, blant annet "I Want To Be A Slut" - som gir et greit bilde av stemningen i filmen...

Jeg har også sett Einaym Pkuhot (Med åpne øyne) - en israelsk film om en homofil slaktersønn som samtidig er ortodoks jøde. Kanskje det ikke er så fryktelig mye ny tematikk i filmen, men den gir likevel interessant innblikk i en helt annen type liv.

Tarik El Hob (The Road to Love) er nok en film med homotema. En sosiologistudent vil undersøke homoseksualitet i arabiske land, og tar med kameraet sitt ut på reise. Vekslingen mellom hans filmprosjekt og det som skjer i hans eget liv gir fin dynamikk til filmen. Anbefales.

Og så så jeg fabelaktige Pappa kom hem, filmen om Cornelis Vreeswijk, eller snarere om Cornelis Vreeswijk og hans sønn - en trainmovie tilbake til farens liv og til Tromsø. Men det var så tidlig som i mars at jeg så den.

Jeg har sett en rekke andre filmer i det siste også, men dette var nok de viktigste...

No comments:

Post a Comment