Saturday, June 19, 2010

KrF resirkulerer avisinnlegg

16. juni skriver stortingsrepresentant Line Henriette Hjemdal et leserinnlegg i Moss Avis. Hun starter med "Hva ville du tenkt hvis ungdomsskolelæreren ga din sønn eller datter undervisning om sex uten å opplyse om at den seksuelle lavalderen i Norge er 16 år?"

Et interessant spørsmål. For øvrig et spørsmål som Hans Olav Syversen stilte i Aftenposten to dager tidligere - i et for øvrig ordrett likt innlegg. Han spør også om dette i Brønnøysunds avis 15. juni, 14. juni hadde Line Henriette Hjemdal det samme innlegg i Sarpsborg Arbeiderblad, Laila Dåvøy skrev det 11. juni i Askøyværingen og i avisa Hordaland 10. juni. Allerede 10. juni var Knut Arild Hareide på banen i Glåmdalen. Det var også Øyvind Håbrekke i Fosna-Folket. I Fædrelandsvennen 7. juni var det imidlertid Kjell Ingolf Ropstad som sto som forfatter av innlegget. Det gjorde han også i Agderposten 5. juni og i Tvedestrandsposten samme dag.

Innlegget sto for øvrig også på trykk i
Østlandets blad 10. juni
Bladet Vesterålen 9. juni
Vesteraalens Avis 8. juni
Telemarksavisa 7. juni
Avisa Sør-Trøndelag 5. juni og
Vest-Telemark Blad 5. juni
(og jeg kan ikke tenke meg at jeg har fått med meg alle)

Aftenposten skriver på sin nettside at "Aftenposten trykker ikke innlegg som samtidig er tilbudt andre publikasjoner." De har her gjort et - bevisst eller ubevisst - unntak for KrF. Man blir jo så lett revet med når det står "stortingsrepresentant" som avsender.

(Oppdatering 20. juni: På forespørsel bekrefter Aftenposten at regelen som står på nettsiden gjelder for alle og gir uttrykk for at de ikke var kjent med at innlegget alt var trykket i minst 12 andre aviser da Aftenposten trykket det.)

6 comments:

  1. Det må jeg si!

    Jeg stilte et liknende spørsmål da jeg så det samme innlegget i Aftenposten og en annen avis. Da fikk jeg svar fra Aftenposten om at de ikke hadde klart å få med seg at innlegget var trykket i en annen avis.

    ReplyDelete
  2. Jeg har sendt en forespørsel til Aftenposten for å høre om dette.

    For meg er imidlertid det mest pussige at det samme innlegget dukker opp så mange ulike steder med så mange ulike forfattere. Jeg har forstått at det er mange partier som opererer sånn (kanskje alle?), men for meg er det noe en anelse uredelig over det å skrive eget navn under et innlegg som alt er publisert i en annens navn et annet sted (selv om det skulle være med tillatelse).

    ReplyDelete
  3. Anonymous12:22 PM

    dere skulle lest avisinnleggene fra Arbeiderpartiets representanter i bydelsavisene her i Bergen, og sikkert over hele landet...

    ReplyDelete
  4. Ja, Anonymous, som jeg sier så har jeg forstått at mange partier opererer sånn, kanskje alle.

    Jeg stusser bare på om det ikke er noe problematisk i at man putter på et lokalt navn (i KrFs tilfelle: fylkets stortingsrepresentant), mens det egentlig ikke er skrevet av vedkommende?

    ReplyDelete
  5. Venstre resirkulerer også leserinlegg så "stein i glasshus" er jo alltid morro når man skal lage et poeng av noe som ikke er et poeng!!??!!

    ReplyDelete
  6. Hei, "Venstremikkel".

    Jeg har som du ser ikke påstått at kun KrF gjør dette - det er vel snarere det motsatte jeg påstår når jeg skriver at "mange partier opererer sånn, kanskje alle".

    Jeg synes likevel det er uryddig. Man putter på et lokalt navn for at innlegget skal bli trykt og lest i lokale aviser, og "lurer" dermed folk litt.

    I dette tilfellet var det det tilleggsmomentet at man også "lurer" Aftenposten - som har som prinsipp å ikke trykke innlegg som er sendt andre steder, men som her trykket et innlegg som allerede var trykt 12 andre steder.

    Men tilbake til steinkasting: dette er ikke Venstres offisielle blogg, og jeg har ingen problemer med å kaste stein også i retning Venstre der det passer seg. At det ofte blir mindre steinkasting i den retningen enn i andre retninger håper jeg skyldes at jeg stort sett er enig i Venstres standpunkter, ikke at jeg er enøyd forsvarer av alle Venstres arbeidsmåter og utspill.

    ReplyDelete