Hei, og takk for mail!
Coca-Cola har ikke endret annonseringsplanen sin som følge av debatten rundt TV2-programmet ”De syv døssynder”. Vi har hele tiden planlagt å vise en reklamefilm på det første programmet (premiereprogrammet) og ingen av de påfølgende seks programmene. Med andre ord følger vi samme plan som vi hadde for mange uker siden. Verken den ene eller andre siden i denne debatten har derfor endret planene våre.
Vi lytter til publikums reaksjoner på programmet og vår markedsføring, og tar det på alvor. Vi i Coca-Cola gjør alltid en løpende vurdering av tilbakemeldingene fra publikum, uansett hvilket tema det gjelder. Vår holdning er at man skal ha respekt for menneskers livssyn. Når noen er støtt av et program er det ingen som kan si at de ikke bør bli støtt.
Samtidig har vi også prinsipiell respekt for redaksjonell uavhengighet, ytringsfrihet og det faktum at kommersielle aktører ikke skal legge føringer på redaktørers journalistiske vurdering.
Derfor valgte vi å holde oss til opprinngelig plan.
Bakgrunn:
18.000 underskrifter og boikott i regi av kristne organisasjoner, førte til at annonsører trakk seg fra Kristopher Schaus program "De syv dødssyndene” (premiere torsdag 1. sept.). Coca-Cola mottokk en rekke henvendelser fra forbrukere, kunder og media i forhold til om vi trekker oss som annonsør eller ikke.
Coca-Cola sendte reklame for Fanta og Coke zero i forbindelse med premiereprogrammet, men det lå ingen plan fra TV2 sin side om å sende Coca-Cola produktreklamer i forbindelse med de kommende programmene.
Hvem bestemmer hvilke reklamer som skal sendes i forbindelse med de ulike programmene?
Når Coca-Cola kjøper seg reklameplass på TV, kjøper vi plass innenfor en bestemt tidssone, for eksempel fra kl. 20.00-23.00, mot bestemte målgrupper. Deretter plasserer TV-kanalene reklamene slik det passer i forhold til sin sendeplan og –tid.
Man kan bestille konkrete programmer, eller ha spesielle ønsker, men det koster ofte mer.
I forbindelse med ”De syv dødssynder” ba Coca-Cola ikke spesifikt om å være tilstede, og var som nevnt over ikke satt opp på sendingene etter premieren.
Vi reserverer oss i utgangspunktet KUN mot programmer som sendes mot målgruppen barn under 12 år, ettersom vår politikk er å aldri markedsføre oss mot denne gruppen.
Med vennlig hilsen
Coca-Cola forbrukerservice
Innholdet i mailen passer ikke helt overens med det de sa til Norge IDAG for noen dager siden:
- Diskusjonen pågår nå om vi har flere reklamer i forbindelse med programmet, og om vi kan stoppe sendingen av disse, skriver Coca-Cola.
Dette gir jo inntrykk av at Coca-Cola - hvis de faktisk hadde hatt flere reklamespotter i forbindelse med programmet - ville ha ønsket å stoppe dem. Jeg velger å tolke dette som at de svarte litt klønete til Norge IDAG, og at Coca-Cola ikke er villig til å la seg presse av kristenfundamentalister. I så fall er det bra.
Nå har jeg også fått svar fra Lilleborg:
ReplyDeleteVi takker for din henvendelse vedr. annonsering i tilknytning til TV-programmet "De syv dødssyndene". Vi gjør oppmerksom på at Lilleborg verken ønsker, har behov for eller skal påvirke/legge føringer på redaksjonelt innhold. Vi har svært stor respekt for både den redaksjonelle frihet og for ytringsfriheten. I så måte har ikke Lilleborg gjort fremstøt mot TV 2 for å påvirke hvorvidt de skal sende programmet eller påvirke innholdet.
Vi har ikke bedt TV2 fjerne vår reklame fra programmet etter ytre press, noe man kan få inntrykk av i medienes dekning av saken.
Til informasjon kjøper Lilleborg visningsplass innen en spesiell tidsperiode, og fortrinnsvis mot bestemte målgrupper kjønns- og/eller aldersmessig, og så er det TV-kanalene som plasserer filmene. Vi vurderer alltid våre kampanjer, både løpende og når de er avsluttet. Det er vi har gjort denne gangen også, uten å la oss presse.
Med vennlig hilsen
Anne Gjemdal
Informasjonssjef
Igjen et fornuftig svar. Det ser ut som at panikken har lagt seg hos bedriftene, og at de står imot Norge IDAGs aksjon.
Og her er svaret fra Chess, som kom i dag:
ReplyDeleteHei
Takk for din henvendelse.
Vi har en vanlig medieplan, og har valgt å følge den. Vi hadde en diskusjon torsdag om hvordan vi skulle forholde oss til dette, og bestemte oss for å reklamere som planlagt.
Vi har ingen kommentarer til selve programmet eller det redaksjonelle innholdet, og ønsker ikke å blande oss inn i TV 2 sitt redaktøransvar og ytringsfrihet.
Vi stoler på kanalens redaksjonelle vurdering og valgte å følge vår mediaplan og annonsere som planlagt.
Vennlig hilsen
Cathrine
Chess Kundeservice
Igjen et forbilledlig svar! Jeg blir mer og mer sikker på at Norge IDAG har overdrevet antallet vennligsinnede svar de har fått...
Og så svar fra Honda i dag:
ReplyDeleteVi takker for din henvendelse.
Honda sponser ikke programmet, men annonserer på TV2. Spotene fordeles ut over TV2's sendeflate i kampanjeperioden.
Vi kan opplyse om at vår kampanje var booket ut uke 45 og er avsluttet av den grunn.
Med vennlig hilsen
for Honda Motor Europe Ltd. (Norge)
Tom-Fredrik Rygh
Produkt/PR
Nok et firma som ikke boikotter TV2, altså.