Friday, November 09, 2007

Boikott del 6 - ny epost

Jeg har i dag sendt epost til Ica, Honda og Ringnes, til adresser som står oppgitt på Norge IDAGs nettside: Ica.kontakt@ica.no, tom.fredrik.rygh@honda-eu.com, hanne.buegel@ringnes.no:

Jeg ser på Norge IDAGs nettsider at det oppfordres til boikott av Rimi, Honda og Farris, i forbindelse med at disse firmaene reklamerte under "De syv dødssyndene".

Jeg kan ha forståelse for at det er ubehagelig å bli utsatt for en slik boikottrussel, men vil mane til forsiktighet. Denne boikottaksjonen er iverksatt av kristenfundamentalister i kretsen rundt Finn Jarle Sæle. Det er svært mange nordmenn som vil reagere negativt på at firmaer legger seg flate for et slikt press og bruker sin makt til å prøve å presse TV2 til å endre sine redaksjonelle avgjørelser.

I den forbindelse vil jeg også vise til adm. dir. i reklamebyrået Try, Harald Strømme, som kom med følgende kommentar i gårsdagens Aftenposten:
"Jeg vil i utgangspunktet oppfordre alle annonsører til å tenke seg om to ganger før de spontant kaster seg ut i en boikott på oppfordring fra det marginale og fundamentalistiske kristen-Norge. En slik boikott kan slå kraftig tilbake. Jeg er slett ikke sikker på at merkevarer som Coca-Cola og Expert er bedre tjent med å bli identifisert med Finn Jarle Sæle enn med Kristopher Schau. Snarere tvert imot."

Med vennlig hilsen
Bjørn Smestad

4 comments:

  1. Har fått svar fra Ringnes:

    Hei. Takk for henvendelsen din.

    Vi har mottatt mange henvendelser i dag av engasjerte forbrukere. Til din informasjon vil vi ikke endre våre planer og vårt svar til de som truer med boikott er som følger:

    Ringnes har valgt å fortsette som normalt med den medieplanen som vi allerede har planlagt for. Vi har kjøpt en annonsepakke der vi får våre annonser plassert i programpauser mer eller mindre tilfeldig innenfor en periode. Vi vil ikke blande oss inn i TV2's redaksjonelle arbeid, og vi ønsker ikke å legge noen føringer for TV2. Vi stoler på at TV2 tar sitt redaksjonelle ansvar alvorlig.

    Vi velger altså å følge vår oppsatte plan.


    Mvh
    Hanne Bügel
    Kommunikasjonssjef


    Forbilledlig!

    ReplyDelete
  2. Etter at Norge IDAG har oppdatert sin nettside med adresser til flere firmaer som annonserte i går, har jeg sendt den samme mailen til Solo, Chess, Netcom og Galleberg (Fishermans Friend) (solo@solo.no, kundeservice@chess.no, guri.wormdahl@netcom-gsm.no, info@galleberg.no).

    ReplyDelete
  3. Merethe6:20 AM

    Veldig bra!!
    vil gjerne se svarene du ev, får, ;)

    ReplyDelete
  4. Svar fra Netcom:

    Hei, og takk for ditt innspill.

    Jeg føler det er riktig å informere deg om at NetCom ikke sponser enkeltprogrammer på TV2 eller noen andre kanaler.

    Det er riktig at vi reklamerer på TV2. Det må vi gjøre, all den tid TV2 er den største TV-reklame kanalen i Norge.

    Om NetCom skulle velge å være fraværende på TV2, vile det kunne få store økonomiske og markedsmessige konsekvenser for oss.

    Likevel er det svært viktig å være klar over at vi har kjøpt reklame hos TV2, men at vi ikke har plassert, eller ønsker å plassere vår reklame, i tilnytning til noe enkelt fjernsynsprogram - det være seg "De syv dødssynder" eller andre programmer. Det er derfor helt tilfldig at våre reklamefilmer er blitt plassert i tilknytning til programmet.

    Det er svært viktig å være klar over at vi ikke sponser programmer, ei heller har noe ønske om å ha noen som helst slags påvirkning på TV2 sin redaksjonelle linje. For oss er dette et viktig prinsipp vi har etterlevd gjennom flere år.

    For oss blir det således ingen endring.

    Vi lever som vi alltid har gjort. I tråd med egne prinsipper - hva både reklame og ytringsfrihet forøvrig angår.

    Med vennlig hilsen

    Guri Wormdahl

    Kommunikasjonssjef / Head of Communication

    ReplyDelete