Dette er første gang en internasjonal undersøkelse kan dokumentere framgang i norske elevers prestasjoner i realfag!" (sitat fra TIMSS Norge).
De som har skrevet rapporten peker på tre mulige faktorer som kan ha bidratt:
1. Større fokus på kunnskap – noe som for eksempel gjenspeiles i Kunnskapsløftets kompetansemål for de ulike klassetrinn, i vektleggingen av grunnleggende ferdigheter i blant annet matematikk, og i utvidelsen av timetallet i matematikk og naturfag på barnetrinnet.
2. Mer systematikk i læringsarbeidet i norsk skole – tettere oppfølging av elevenes lekser og større vekt på vurdering som en følge av innføringen av et nasjonalt vurderingssystem (nasjonale prøver).
3. Flere lærere deltar på fagrelevante etterutdanningskurs.
Likevel ligger Norge fortsatt ganske middels plassert på de internasjonale sammenlikningene, og godt under det internasjonale gjennomsnittet.
Jeg skal naturligvis lese rapporten grundig etter hvert, og sikkert komme tilbake med litt mer om den også her i bloggen.
No comments:
Post a Comment