Jeg hører fra Stavanger at Venstre går imot karakterer i barneskolen.
Det er godt å høre. Jeg har i hovedsak to begrunnelser for å være mot karakterer i barneskolen - en pragmatisk og en prinsipiell.
Den pragmatiske er: Undersøkelser viser at mange norske lærere er for dårlige til å gi konstruktive tilbakemeldinger til elevene. Det blir mye "Bra!" og lite om hvorfor det er bra. Det trengs en innsats for å få bedre kvalitative tilbakemeldinger. Å innføre karakterer i barneskolen vil være et blindspor i den sammenhengen - man ville få stor oppmerksomhet rundt hvorvidt en elev skulle ha 4 eller 5 som karakter, noe som ville gå på bekostning av arbeidet med å se hvilken tilbakemelding eleven trenger for å komme videre i det faglige arbeidet.
Den prinsipielle er: Vi har obligatorisk grunnskole i Norge. Det innebærer blant annet at elever som har dårlige forutsetninger i for eksempel matematikk, tvinges til å følge matematikkundervisning flere ganger i uka i ti år. De vet godt at de har dårlige forutsetninger og at de aldri vil bli Abelprisvinnere i matematikk. Da er det uetisk å insistere på at de samtidig skal måtte ta imot en påminnelse om hvor dårlig det står til måned etter måned. (Igjen: det er bedre med en kvalitativ beskrivelse som sier noe om hva eleven har fått til som han ikke fikk til før, og om hva han bør jobbe med for å komme videre.)
Så er det jo et spørsmål om dette prinsipielle synspunktet innebærer at jeg er motstander av karakterer i ungdomsskolen også. Til det må nok svaret bli ja - selv om de negative konsekvensene av karakterer nok blir mindre jo eldre barna er og jo kortere tidsperiode de gis. Men det er klart at man - etter hvert som man nærmer seg avslutningen av grunnskolen - har økende behov for å vite hva slags nivå man er på og hva man kan regne med å få som eksamenskarakterer, slik at man kan legge realistiske planer for videre utdannelse. Dette kan nok imidlertid også skje uten karakterer.
Saturday, April 25, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment