Friday, February 06, 2009

Kan skolen kurere homofobi?

I dag har regjeringen lagt fram en stortingsmelding om lærerutdanningen. (Se Dagbladet og VG.) Det nye faget "pedagogikk og elevkunnskap" (en utvidelse av dagens pedagogikkfag) har en sentral plass i meldinga. Blant områder som dette nye faget skal arbeide med, er kompetanse på mangfold - heriblant homofili. Jeg siterer: "Faget skal fremme toleranse og respekt og bidra til dialog mellom mennesker med ulik bakgrunn, tro og seksuell orientering, og dermed bekjempe mobbing i skolen." (s. 21)

Dette er et område norsk skole er dårlige på. Mange elever tror at "homse" er et skjellsord, og en ny holdningsundersøkelse viser at 29 % av norske menn grøsser når de tenker på homofile menn. 15 % av menn er enige i at "Det ville vært ubehagelig å sitte ved siden av en mann på bussen som jeg visste var homofil".

At skolen takler homofili så dårlig, er naturligvis ille for homofile elever. Men de fleste klarer seg, tross alt har de vett til å lete opp gode kilder til kunnskap og lære. Da er det verre med de heterofile, som kanskje kan bli gående og grøsse og føle ubehag hele livet - alt bare fordi skolen ikke har gitt dem et mer levelig syn på homofili.

Derfor er det supert at den nye meldinga legger så mye vekt på dette. Jeg vet at Utdanningsdirektoratet allerede arbeider med veiledningsmateriell for lærere for bedre undervisning om seksualitet og sånt, og selv har jeg jo lenge arbeidet med ei ressurspakke for undervisning om homofili i høyere utdanning. Ved Høgskolen i Oslo har Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier nettopp vedtatt nye tiltak for å bedre arbeidet med temaet.

Dermed er det håp om en mer behagelig hverdag for mange av de som i dag har problemer med sine holdninger til homofili.

4 comments:

  1. Anonymous2:36 AM

    Hvorfor skal en alltid henge seg opp i elevenes legning? Jeg har aldri spurt elever om hvilken de legning de har. Derfor har jeg aldri behandlet noen hverken bedre eller verre på grunn av legning. Jeg tror at de homofile skyter seg selv i foten med all den oppmerksomheten de vil ha hele tiden. Kan de ikke være som vanlig folk? I det ene øyeblikket klager de på at de blir stigmatisert - i det neste skal de ha alle slags særordninger og går i latexklær i parader. Man kan ikke få i pose og sekk bestendig.

    Personlig er jeg lei av sytingen til homofile. Ingen hadde brydd seg med dem om de ikke hadde blandet seg borti alt mulig hele tiden.

    Forøvrig tror jeg det er medfødt at mange har en skepsis til homofile. Det er kun enkelte deler av vestlig samfunn som har blitt tvunget til å like homofile. Resten av jordens befolkning er veldig kritisk til den slags. Kanskje det er medfødt for heterofile å ikke synes at homofili er så stas? Er det i så fall riktig å undertrykke denne følelsen? Eller er det bare homofiles følelser vi skal ta hensyn til?

    Før jeg får huden full av kjeft vil jeg bare si at jeg har homofile venner og aldri har behandlet dem forskjellig fra mine heterofile venner.

    ReplyDelete
  2. Her er det mye som kan kommenteres, men jeg har litt dårlig tid akkurat nå, så jeg nøyer meg med å påpeke at du nok går i "de homofile"-fellen. Se mer om det i mitt tidligere blogginnlegg: De Homofile AS.

    ReplyDelete
  3. Anonymous1:41 PM

    Det er vel strengt tatt ikke elevenes ulike legninger som må settes fokus på - men at vi alle er likeverdige mennesker. Hvordan en lærer skal kunne danne forståelse blant elever og en respekt for andres levemåter, har dessverre for mye å gjøre med lærerens egne syn og holdninger..

    Får håpe at den nye generasjonen med lærere, som jeg er en del av, klarer å skape et trygt klasserom for alle elever - på tvers av legning, religion o.l :)

    ReplyDelete
  4. Jeg har tid til å svare den første "Anonymous" litt mer.

    Det første spørsmålet: "Hvorfor skal en alltid henge seg opp i elevenes legning?" er basert på en misforståelse. Jeg mener ikke at en lærer skal henge seg opp i elevenes legning. Tvert imot - en lærer må være en god lærer for alle, uavhengig av legning. Ofte vet jo ikke elevene selv nøyaktig hvilken legning de har heller.

    Mitt blogginnlegg handler da heller ikke om de homofile elevene - det handler om at alle elever må lære om homofili og få levelige holdninger, slik at de slipper å gå ut i livet og grøsse og følge ubehag.

    "Anonymous" tror dessuten at skepsis til homofile er medfødt. Undervisningen i skolen bør vel være basert mer på kunnskap enn på tro. Det er ingenting som tyder på at noen har medfødt skepsis til homofile, på samme måte som barn ikke har medfødt rasisme. Tvert imot: det meste tyder på at barn lærer slike fordommer av sine omgivelser.

    ReplyDelete