Thursday, April 22, 2010

Artig busstur

Jeg hadde en artig busstur i går. Jeg skulle til et sted jeg ikke har vært før, og hadde derfor sjekket nøye på Trafikanten hvordan jeg skulle komme meg dit. Gikk så til bussholdeplassen i god tid onsdag morgen, gikk på bussen når den kom og sa at jeg skulle til Morteveien.

- Morteveien? Vi har ingen stopp som heter Morteveien.
- Ehm, jeg søkte på Trafikanten og fikk fram det.
- Nei, kanskje du skal til Mortensrud? [Mortensrud er et helt annet sted i Oslo...]
- Nei. Hvor stopper du, da?
- Jeg går til Lillestrøm. Vi stopper på Mortens Kro - er det dit du skal?
- Eh, nei...
- Kanskje du skal til Skillebekk?
- Eh, ja, la meg få en billett til Skillebekk, da.

Så satte jeg meg ned og prøvde å tenke over hva som kunne ha skjedd. Litt før bussen kom til Skillebekk, dukket Morteveien opp på lista over snarlige bussholdeplasser på skjermen - det var første stopp etter Gjelleråsen. Jeg gikk fram til sjåføren igjen:

- Jeg skal av på første etter Gjelleråsen.
- Ja, det er Mortens kro. 30 kroner.

Så trykket jeg på stoppknappen etter at vi hadde passert Gjelleråsen og den forhåndsinnspilte stemmen i høyttaleren tydelig hadde sagt "Neste stopp er Morteveien." Jeg gikk av bussen på en bussholdeplass med tydelig merke "Morteveien". Og "Mortens kro" var neste stopp etter det igjen...

Jeg forstår at bussjåførene av og til må kjøre ruter de aldri har kjørt før, men går det ikke an å slå opp i ruta, da, istedenfor å være skråsikre på at stoppestedet ikke finnes? Man skal jo tross alt være ganske sta (slik jeg er) for å insistere på at en holdeplass finnes når bussjåføren sier at det ikke gjør det...

No comments:

Post a Comment