Thursday, April 08, 2010

Tidenes 18 beste homsefilmer

Her er ei liste over de beste homsefilmene jeg har sett. Har du tips om andre gode homsefilmer - tips meg i kommentarfeltet!

Definisjonen av "homsefilm" er ganske vid. Kanskje burde jeg heller kalt det "skeive" filmer, men nå har jeg skrekkelig få lesbefilmer med her, så det ville blitt misvisende...

1. Et rom med utsikt
Forfatteren var homse, regissøren er homse, en av de sentrale skuespillerne er homse og hele temaet for filmen er at man skal gripe kjærligheten der man finner den. Så derfor må jeg få lov til å kalle denne filmen - som er min favorittfilm uansett sjanger - for en homsefilm...

2. Rotløs ungdom
Det såkalte "vennskapet" mellom karakterene til James Dean og Sal Mineo (som begge var homofile i virkeligheten) har alltid blitt tolket homofilt av et sulteforet homofilt publikum. Og filmen er jo vakker, da.

3. The Birdcage
En hysterisk morsom film, selv om historien er lånt annensteds.

4. Døden i Venedig
En svært vakker (om enn saktegående) film med Mahlermusikk i bakgrunnen.

5. Beautiful Thing
En humørspreder uten sidestykke - som kom akkurat da jeg trengte den som mest.

6. Summerstorm
En herlig, tysk komme ut-film.

7. Shortbus
En film som ikke nekter seg noe - her er kjønnsorganer i bevegelse og en rekke andre aktiviteter. Kompromissløs og knallgod.

8. Transamerica
Forholdet mellom far/mor og sønn er fabelaktig skildret.

9. Maurice
En av de store klassikere - og med min ungdoms kjærlighet Rupert Graves i en viktig rolle...

10. Another Country
En annen britisk homseklassiker.

11. Mannen som elsket Yngve
Glimrende skildring av norsk 80-tallsoppvekst. Og naturligvis er det en homsefilm.

12. Lilies
Canadisk kunstfilm som er vakker.

13. Patrik 1,5
Svensk adopsjonskomedie. Det er godt at vi har kommet videre fra at alle homsefilmer handlet om å komme ut eller om AIDS.

14. Hedwig and the angry inch
Denne musikalen er vill og gal - og musikken er jeg blitt mer og mer glad i.

15. Nowhere
Musikkfilm som jeg husker som riktig fin.

16. Fucking Åmål
Den svenske ungdomsfilmen som viste homofili også hos skandinavisk ungdom.

17. Billy's Hollywood Screen Kiss
Morsom.

18. Alt om min far
En riktig god skildring av Esben Esther Pirelli Benestad og hans familie.

Andre gode homsefilmer:
A Beautiful Mind
A Single Man
An Englishman in New York
Beautiful Boxer
Bent
Brokeback Mountain
C.R.A.Z.Y
Crustacés et coquillages
Der Bewegte Mann
Different for Girls
Eating Out
Eating Out 2: Sloppy Seconds
Edge of Seventeen
I Think I Do
Ich bin meine eigene Frau
In & Out
Juste une question d'amour
La Mala educación
Latter Days
Le Placard
Milk
My Own Private Idaho
Relax, It's Just Sex
Sebastian
Sex Life in L.A.
Shank
Sheng xia guang nian
The Dreamers
Three to Tango
Torch Song Trilogy
Touch of Pink
Trash
Wilde

(Her har jeg vel og merke ikke tatt med en mengde filmer som jeg har sett, men som jeg ikke syntes var så kjempegode...)

No comments:

Post a Comment