Saturday, February 14, 2009

deLillos 1986-

deLillos har ei ny plate ute, "Huskeglemme", hvorav jeg allerede har fått Salih og Rose ("Do you make love in the streets in Scandinavia? We read in the papers that you do") på hjernen. Men i stedet for å anmelde den, vil jeg se tilbake på mesterverkene (og ikke fullt så mesterverkene) de har gitt ut tidligere:

Suser avgårde
Med klassikere som "Min beibi dro avsted" og "Suser avgårde alle mann" er dette et fantastisk debutalbum.

Før var det morsomt med sne
Langt mellom høydepunktene, selv om "Arne" naturligvis er en klassiker.

Hjernen er alene
"Hjernen er alene" er en flott låt, men gjør seg definitivt bedre på konsert. Her er den en av veldig mange bra låter.

Svett smil
Igjen et jevnt godt album, med høydepunkter som "40 mil ute".

Varme mennesker
"Nitten Åttifire" og "Konger og keisere" blir litt alene i toppen på dette albumet.

Neste sommer
Endelig et album med bare gode låter igjen. "Kokken Tor", "Ved porten der jeg bor" og "Neste sommer" er blant høydepunktene.

Sent og tidlig
"Månemann" er en flott, rolig låt. En del skikkelig middelmådig også på dette dobbeltalbumet, men det velger jeg å se bort fra...

Kast alle papirene
"Torkel Ravndal" er fin, men bortsett fra det er det mer på det jevne...

Midt i begynnelsen
"Fuglen" er en vakker sang. "Mindre alvorlige ting" er også fin, men også dette albumet er fylt med jevnt god musikk som ikke er helt i toppen av hva deLillos kan prestere.

Suser videre
Det er "Du er min supermodell" jeg husker best fra denne plata. "Jørgensen" er også kul.

Og så må jeg ta med:
Mere
Mange av deLillos' sanger er absolutt best live - og denne live-innspillingen er deLillos på sitt aller, aller beste. Et absolutt must.

No comments:

Post a Comment