Tuesday, February 24, 2009

Jeg er verdikonservativ

Flere bloggere skriver om at det er trist at "verdikonservative" Inge Lønning blir vraket av Høyre.

Inge Lønnings valg av verdier å konservere var ikke helt etter min smak (blant annet kjempet han hardnakket mot likestilling av heterofile og homofile da ekteskapsloven ble vedtatt i fjor), men jeg er da verdikonservativ jeg også. Jeg tviholder på tradisjonelle østlandske verdier som liberalitet, religionsfrihet, tålmodighet og kjærlighet.

Det er litt viktig å minne om - ved enhver anledning - at verdikamper sjelden er en kamp for eller mot verdier, men om hvilke verdier man skal satse på. I debatten om ekteskapsloven var det nettopp verdier som liberalitet, antidiskriminering og likestilling som sto sentralt på ja-sida. Og også tradisjonelle "family values", som det at barn av lesbiske og homofile må sikres rettigheter til begge sine foreldre, ikke bare den som er biologisk forelder.

No comments:

Post a Comment