Kjellbjørg Lunde siteres i Aftenposten på følgende kraftsalve: "Vi bør kutte ut leksene. Det vil være med på å utjevne forskjeller og frigi tid for familiene som kan gjøre konstruktive ting sammen i stedet for dette evige maset om leksene."
Heldigvis er kunnskapsministeren noe mer nøktern: Han skriver i bloggen sin at "Det vil framleis vere behov for heimearbeid. Det er også ein viktig måte å sikre at foreldre er involvert i skulearbeidet til ungane", selv om han mener at mer av leksearbeidet bør skje i SFO.
Bakgrunnen for den nye interessen for lekser er forskning som viser at ikke alle barn har nytte av leksene. Det er skremmende å se hvor fort mange da heller vil forby det som ikke alle har nytte av, heller enn å komme med tiltak som gjør at flere får nytte av leksene.
For forskningen tyder altså på at barns læring styrkes av at de har lekser - såfremt de har fornuftig hjelp hjemme. Da bør lærere fortsette å gi lekser, foreldrene fortsette å hjelpe barna sine med leksene, og skolen og samfunnet for øvrig bidra med leksehjelp til de som trenger det mest.
Thursday, February 05, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment