Tuesday, February 17, 2009

Kirka på rett spor

Det er veldig interessant å se dagens utspill fra kirka, hvor den går mot oljeboring i Nord-Norge.

Sett fra utsida har jo kirka til tider virket veldig ensidige, med et enormt fokus på "de små sakene", altså hvordan hvert enkelt menneske ordner sitt liv, og et veldig tomrom i de store sakene, altså hvordan vi tar vare på jorda vår og hverandre. For å sette det på spissen: kirka har til tider virket mer opptatt av å hindre meg i å gifte meg med den jeg elsker enn å hindre politikerne i å ta knekken på jorda.

Dette inntrykket fra utsida kan naturligvis være galt - ikke minst skjer det mye humanitært arbeid i regi av menighetene. Ikke desto mindre fortjener biskop Tor B. Jørgensen honnør for å bidra til å rette opp i bildet også i media.

(Og så er det jo forfriskende å for en gangs skyld være enig med kirka - vi må tåle en debatt om konsekvensene av at vi gjør oss rike på oljeutvinning.)

3 comments:

  1. Anonymous3:10 AM

    oO omg kom igjen! oljeboring er imot vår skaperverk.. hvorfor er det olje der i det hele tatt ? eneste problemet i norge er at vi ikke får ut fingern å gjør noe med oljeformuen våres xS vis resten av verden hva vi kan bruke pengene til! få inn noen nytenkene drittunger in i "styret" og hiv de gamle som følger tragiske tradisjoner ut! why cant the fucking church us there time on "global warming" instead of some fucking oil who almoste are emty anyway.

    ReplyDelete
  2. Ja, naturligvis er det ulike meninger om temaet - mitt poeng var at kirka naturligvis må kunne mene noe om de STORE spørsmålene også.

    Hvorfor det er olje i Nordsjøen er et naturfagspørsmål som det sikkert er lett å finne svar på på Wikipedia og andre steder. At vi i løpet av noen tiår brenner av den oljen som har dannet seg gjennom mange millioner av år er vel verdt å diskutere.

    Det er heller ikke opplagt at vi vil tape penger på en femårspause - olje vil nok alltid være verdifullt.

    (Den siste setningen din forstår jeg ikke helt - og det er ikke fordi den er på engelsk. Det er jo nettopp global warming kirka endelig er opptatt av når de nå diskuterer oljen.)

    ReplyDelete
  3. Anonymous7:20 AM

    Haha dette er hvorfor jeg fremdeles leser norske aviser etter jeg flyttet til usa. VG og dagbladet er den eneste maten jeg far sett de mange tapelige meningene alle mellom himmel og jord har i Norge. Trist at dette faktisk blir tatt seriost.

    Hvorfor prover du a skrive pa engelsk nar du tydeligvis har store problemer med engelsk Anonymous 3:10AM?

    ReplyDelete