Monday, February 02, 2009

Homofili i lærerutdanningen

Jeg nevnte tidligere en ny holdningsundersøkelse basert på et representativt utvalg av den norske befolkning, hvor 29 % av menn sa seg enig i at "Når jeg tenker på homofile menn, grøsser jeg." 15 % av menn var enige i at "Det ville vært ubehagelig å sitte ved siden av en mann på bussen som jeg visste var homofil".

TIMSS- og PISA-undersøkelsene har vist at norsk skole er ganske middelmådig når det gjelder å lære elevene å lese, skrive og regne. Denne holdningsundersøkelsen viser at norsk skole (og samfunnet for øvrig) heller ikke er særlige gode i å gi elevene holdninger som er til å leve med. Det er synd på folk som føler ubehag av å ta bussen.

Det blir spennende å se om den nye lærerutdanningen klarer å takle temaet på en bedre måte. Etter det jeg hører kommer stortingsmeldingen nå på fredag.

(For øvrig: takk til Bård Vegar Solhjell for å lenke til meg. Og takk for ros! Hyggelig at det er lett å se at jeg ikke stemmer KrF...)

No comments:

Post a Comment