Thursday, February 26, 2009

Store Norske Leksikon og Wikipedia

Store Norske Leksikon er fra i dag gratis på nett, og det skal bli spennende om de vil seile opp som en konkurrent til Wikipedia på litt sikt.

Per Kristian Bjørkeng i Aftenposten skriver om modellen Store Norske har valgt, hvor eksperter kan tjene 1800 kroner på å kvalitetssikre stoff. Han er skeptisk. "Hele hemmeligheten bak Wikipedia er at nettstedet er skrudd sammen for å utnytte brukernes entusiasme. [...] Spør du en wikipedianer om hvorfor han eller hun bruker flere titalls timer ukentlig på å skrive leksikonartikler, er svaret gjerne at de synes det er gøy. Hvordan kan 1800 kroner konkurrere med det?"

Moderne økonomisk populærteori tilsier at skepsisen er berettiget. Boka Freakonomics har flere eksempler på hvordan slike økonomiske incitamenter virker mot sin hensikt. Mekanismen er enkel: jeg kan gjøre en stor innsats gratis og være fornøyd med det, men hvis jeg blir tilbudt 1000 kroner for den samme jobben, opplever jeg det som en nedvurdering av arbeidet mitt og begynner å tenke på hva jeg ellers kunne ha brukt tida mi på. Det blir egentlig som med tips - det er bedre å la være å gi tips enn å gi to kroner. (For eksempel jobber jeg gratis som leksehjelp for Røde Kors. Hvis de begynte å betale meg 50 kroner timen for det, kan det godt hende at jeg ville ha sluttet.)

Altså: Store Norske undervurderer nok dugnadsånden og idealismen. Jeg tipper at wikipedia vil forbli det ledende norske leksikonet på nett.

Artikkelen om Wikipedia i Store Norske
Artikkelen om Store Norske i Wikipedia
(pussig å se at Store Norskes artikkel i øyeblikket er helt uten lenker. Ingen tvil om hvilken av artiklene som er mest brukervennlig så langt...)

No comments:

Post a Comment