Wednesday, March 04, 2009

Bok: Vingespenn

Jeg har naturligvis alltid hatt en mistanke om at jenter ikke er så uskyldige som de skal ha det til. Denne boka bekrefter antakelsen.

"Vingespenn" starter med å skildre en tragisk ulykke, hvor ei uskyldig småjente mister sin mor. Uskyldig? Vel, Silvia er som alle andre ungdommer, litt ustyrlig men god på bunnen. Hva som lurer under bunnen avsløres gradvis.

Personlig slet jeg med å henge med på familieforholdene en stund, men for øvrig er det en godt designet dramatisk historie fra et miljø som det ikke skrives særlig mye voksenlitteratur fra: fjortis-jentenes verden. Jeg ble revet med i handlingen og "kunne ikke legge boka fra meg", som klisjeene sier. For fjortis-jenter kan godt "rote seg bort i" ting som ikke er lett å komme ut av.

Guro Sibeko leker med språket, som for eksempel i denne sexscenen tidlig i boka: "Hun blir varm mellom hoftekammene, tørr i munnen, tung i brystet. Som Minte snart har i hånda. Som Silvia snart har mellom tennene. Som Minte snart har over brystknoppen. Som Silvia snart har mellom fingrene. Som Minte snart har langt inne i seg."

For det er sex i denne boka. Og grov vold. Filmen vil få problemer i sensuren når/hvis den kommer, men i bøkenes verden kan vi kose oss over at det går an å være leken med språket og skrive om alvorlige ting samtidig.

Dette er debutromanen til Guro Sibeko. Jeg må vel innrømme at jeg leste den mest fordi jeg kjenner Guro. Men den neste vil jeg lese fordi den første var så god.

Guro Sibeko: vingespenn. Gyldendal.


Andre anmeldelser:
NRK: "dramatisk, tett og spennende".
Aftenposten: "et friskt pust i feltet for smarte krim- thrillerbøker".
Dagsavisen: "Det er som om Sibeko ikke helt stoler på sin egen hovedperson, siden hun omgir henne med så mange lettvinte effekter."
Dagbladet: "Dampende lesbisk erotikk og rå ondskap i litt for ellevilt plott."
Dagens Næringsliv: "Her sneier Fucking Åmål borti American Psycho (...)"

No comments:

Post a Comment