Thursday, March 12, 2009

Homofili i lærerutdanningen (og meg i Blikk)

Blikk på nett har i dag et lite intervju med meg om den nye lærerutdanningen.

Det er alltid interessant å bli intervjuet og så å se hva som kommer på trykk. Det mest sentrale poenget jeg ville ha fram var at det nå er rammeplanene det gjelder å få på plass. Hva som står i stortingsmeldingen er forsåvidt viktig for den videre prosessen, men det er rammeplanene som institusjonene virkelig finleser når de skal lage sine lokale fagplaner. Derfor er det så viktig at kunnskap om homofili blir helt konkret med i målene i rammeplanen for pedagogikk og elevkunnskap - og naturligvis i andre relevante rammeplaner. Det poenget synes jeg kommer fram i intervjuet.

Noen "unøyaktigheter" må man regne med. Blikk skriver for eksempel at "Lektoren, som jobber på Høgskolen i Oslo (HiO), er i dag den eneste som tilbyr lærerstudenter separat undervisning om homofili." Jeg vet ikke om dette er riktig (påstanden er basert på en ringerunde Blikk har gjort til lærerutdanningsinstitusjonene). Det som ihvertfall er et faktum er at en del andre lærerutdannere enn meg berører homofili i sin undervisning. Hovedproblemet er ikke at ingen tar i stoffet, men at det blir personavhengig og ikke satt i system. Det må rammeplanene gjøre noe med.

No comments:

Post a Comment