Friday, June 19, 2009

Kundene blir medgranskere

Naturligvis er det ikke noe nytt at media prøver å utnytte det enkle faktum at leserne er mer kunnskapsrike enn dem selv - tusentipset er ikke noe nytt fenomen. Noe ganske annet er det når media aktivt legger til rette for at kundene skal bidra i den undersøkende journalistikken.

På avisa Guardian sine hjemmesider kan man nå gå inn og se på parlamentsmedlemmenes utgiftsrefusjonskrav for de siste årene. The Guardian har lagt opp til at leserne sjekker enkeltsider og markerer hva som befinner seg der - og tipser avisa (ved et tastetrykk) om ting som ser "fishy" ut.

Dette er en skarp kontrast til det som har skjedd så langt i denne saken. Det var Daily Telegraph som fikk tak i CDen med dataene først, og som visstnok låste et team av journalister ned i en kjeller for å grave i papirene. Gravingen førte til daglige skandaleoppslag i flere uker (og førte som kjent til at flere ministre og parlamentsmedlemmer måtte trekke seg eller i det minste la være å stille til nyvalg). Men nå som dataene er blitt offentlig kjent, er hastighet blitt det viktigste, og det holder ikke lenger å la interne journalister gjøre jobben.

Ideen som Guardian bruker er jo velkjent fra andre områder - å distribuere store jobber på tusenvis av frivillige er for eksempel gjort av Gutenbergbiblioteket for å tilgjengeliggjøre store mengder litteratur (se Distributed Proofreading.

Kan vi tenke oss andre deler av journalistikken hvor noe slikt kan være relevant - for eksempel i Norge? Og hvor stor jobb gidder folk å ta på seg for at journalistene skal slippe?

No comments:

Post a Comment