Monday, June 29, 2009

Unyansert om Facebook

"Dette må du huske på før du drar på ferie" skriver VG, og nevner Facebook som et eksempel: "Det nye er å annonsere ferien sin vi elektroniske kommunikasjonsmidler som Facebook og Nettby. Gjør du det kan du likegodt henge opp en Post It-lapp på døra der det står hvor lenge du skal være borte", sier visstnok Petter Høgli i Oslo-politiet.

Dette er en sannhet med visse modifikasjoner. Den gjelder nok for meg, som i tillegg til å ha en vidåpen Facebookprofil også har Facebookstatusen min åpent på bloggen min. Men folk har jo valgt ulike innstillinger, og for de mest restriktive kunne det vært like riktig å si ""Det nye er å annonsere ferien sin vi elektroniske kommunikasjonsmidler som Facebook og Nettby. Gjør du det kan du likegodt fortelle det til dine nærmeste venner og til familien." Det oppfordrer forresten politiet til å gjøre, blant annet å få venner eller familie til å ta inn post og så videre.

Personlig har jeg av og til fortalt på Facebook at jeg er på reise. Min hovedstrategi for å unngå at verdisaker blir frastjålet meg, har hele tiden vært å ikke eie verdisaker i noen særlig grad. Dessuten vil det jo variere om leiligheta er tom når jeg er ute og reiser, eller om min mann er der eller om den er utlånt til andre. Tyver bør nok derfor velge andre kriterier for å velge et sted å bryte seg inn i enn at en person er på reise...

No comments:

Post a Comment