Thursday, June 25, 2009

Partitester

Knut Arild Hareide påpeker i sin blogg at partitestenes tid snart er inne igjen. Partiene er ferdige med å finpusse på sine programmer, og passende spørsmålssett kan lages for å gi velgerne hjelp til å velge sine partier.

Knut Arild mimrer om en test for noen år siden hvor mange havnet på Kystpartiet. Jeg ser spesielt to viktige fallgruver når det gjelder slike partitester. Den første er at det fortsatt finnes enkelte som ikke ber deg gradere hvor viktig du synes hvert enkelt spørsmålene er. Da blir det hele litt meningsløst: hvis jeg svarer at jeg er mot kontantstøtte og for oppfyllelse av Kyotokravene må dataprogrammet som skal tildele meg et parti vite at jeg egentlig gir blaffen i kontantspørsmålet men at forholdet til Kyoto er helt avgjørende for partivalg. Jeg vil heller aldri velge parti basert på at jeg er republikaner - men det kan dataprogrammet tro. En partitest uten slik rangering blir meningsløs.

Den andre fallgruven er at noen partier har en tendens til å være tilhengere av alt som er vakkert, mens andre er mer realistiske. Disse partitestene har ikke til hensikt å ta hensyn til sånt. Slik sett kan man risikere å havne i et "gavmildt" parti, selv om man selv vet at det partiet har gitt helt urealistiske løfter.

Nåvel - med alt dette sagt er det klart for den første av årets partitester for min del: Nettavisens partitest. (Jeg tar versjon 0.68. En hovedlansering kommer i august.) Dette er en "meningsløs" partitest etter det jeg skriver ovenfor.

(I nåværende form er spørsmål 33: "Hva er du mest enig i? Det er viktig at flest mulig får et tilpasset tilbud. Det er viktig at flest mulig får et likt tilbud." Litt vanskelig å svare på, siden det ikke er oppgitt hvilket område man tenker på.)

Resultatet ble:
"Du er mest enig med Venstre."

Hm. 1-0 til Venstre altså. Det skal bli spennende om jeg havner i noen andre partier i løpet av partitestsesongen...

3 comments:

  1. Disse testene er i det store og hele helt meningsløse. Dels fordi spørsmålene er dårlig formulert og har høyst varierende relevans. og dels fordi vi som tar testen ikke får anledning til å vekte de spørsmålene som er viktige for hver enkelt av oss.

    ReplyDelete
  2. Ja, jeg håper de fleste testene i år vil gi mulighet for å markere hvor viktige vi synes hvert spørsmål er.

    Men hvis testene får noen til å få opp øynene for et parti de ellers ikke ville ha vurdert, og får de til å studere politikken deres nærmere, så er jo noe oppnådd uansett...

    ReplyDelete
  3. Anonymous4:30 PM

    sjekk ut partitesten.no! Den er god, har "vet ikke" funksjon for de som ikke bryr seg om et spørsmål og har gode alternativer for de besøkende...

    www.partitesten.no , den beste testen til nå

    ReplyDelete