Sunday, September 12, 2010

Når er det bra med litt sensur?

Vi er etter hvert alle klar over at alt vi gjør vil huskes for alltid - hvis vi bare sørger for å gjøre det i nærheten av et kamera. Det kan av og til være ubehagelig. Som blogger risikerer man å havne på "den andre siden" av dette problemet - å være den som bidrar til at fortiden til stadighet innhenter enkelte.

Jeg har to ganger opplevd å bli kontaktet av folk jeg ikke kjenner, som på ulike vis har blitt omtalt i bloggen min for ting de har gjort høyst offentlig, og som har bedt meg om å fjerne informasjonen. Det vil være litt dårlig gjort å nevne helt konkret hvem og hva det gjaldt, men i det ene tilfellet var det snakk om noen gamle bilder fra et åpent homoarrangement hvor en person i etterkant synes at bildene så mer tvilsomme ut enn ønskelig. I det andre tilfellet var det lenke til bilder fra et nakenløp i utlandet et sted.

Hva gjør man så? Jussen er ganske grei. Ingen kan nekte meg å skrive om ting andre personer har gjort offentlig. Og jeg har neppe rett til å bruke bilder av folk uten deres tillatelse (selv når jeg har tatt dem selv, som var tilfelle i det første eksemplet). Så å fjerne bilder men bevare lenker til andre steder man kan se dem, vil være en juridisk holdbar variant.

Men dette handler ikke først og fremst om jus. Når jeg blir bedt pent om å fjerne informasjon fordi vedkommende person opplever at informasjonen er skadelig både i privatlivet, i jobbsammenheng og generelt, og jeg overhodet ikke er i nærheten av å finne en viktig grunn til at det bør få stå, så fjerner jeg det gjerne.

Hva tenker (og gjør) andre?

No comments:

Post a Comment