Saturday, December 20, 2008

Gå til tannlegen?

Jeg har et litt spesielt forhold til tannlegen. Jeg gikk fast til skoletannlegen til jeg ble for gammel til det (i 1989). På 1990-tallet var jeg ikke hos tannlegen, men "mannet meg opp" i 2000, og fikk meg en time. Null hull som vanlig. Og da jeg spurte om jeg burde komme på årlig kontroll, fikk jeg beskjed om at det absolutt ikke var nødvendig. (Og nå som jeg har flyttet til Oslo igjen, føles det ikke naturlig å besøke tannlegen i Alta...)

Nå har det altså snart gått ni år, og jeg begynner å tenke på at det kan være på tide igjen. Men likevel har jeg to spørsmål: For det første: hvor ofte er det egentlig nødvendig å gå til tannlegen når man aldri har hatt noen form for problemer med tennene? For det andre: hvordan finner man seg en god tannlege? Jeg har jo hørt rikelig med historier om folk som har brukt titusener på kompliserte tannlegeinngrep, bare for å få vite av en annen tannlege at det hele var helt unødvendig. (Hvor er tannlegeanmeldelsene i avisene - de er ikke i nærheten av filmanmeldelsene, ihvertfall... :-)

Gode innspill søkes. Jeg synes jo at jeg burde gå til tannlegen i 2009 og så forberede meg på et nytt tiår uten tannlegebesøk...

1 comment:

  1. Anonymous8:58 PM

    Du, jeg går til tannlege Nordby i Lille Grensen en gang i året (august). Han er flink, tar seg godt betalt (som de gjør) og snakker lite.
    Jeg har ikke problemer med tennene, men har hatt hull. Jeg tror det er en god investering.
    Men det er ikke noe som moro, og jeg hater den spyttslukeren.

    ReplyDelete