Saturday, December 27, 2008

Vemodig avskjed med trofast sliter...



Det var vinteren 85/86 at jeg kjøpte min første CD-spiller. Merket var Philips. Jeg husker godt at jeg var på Stange Elektriske for å kjøpe den, og jeg syntes det var så stor investering at jeg fikk prutet til meg en gratis CD på kjøpet. Min første CD! Det var Åge Aleksandersens "Eldorado". CD-en var fin den, og jeg hørte skrekkelig mye på den etter hvert som jeg fikk koblet CD-spilleren på Tandbergforsterkeren hjemme.

Våren 86 ble jeg konfirmert, og jeg kjøpte meg egen forsterker for noe av gavepengene. Det ble Philips igjen. Dermed fikk jeg også radio og kasettspiller på de samme høyttalerne, og jeg fikk også låne en platespiller som jeg koblet på den samme.

Høsten 87 skjedde en liten krise, idet displayet på CD-spilleren begynte å svikte. Jeg gikk strake veien ned på Stange Elektriske, for jeg mente at en CD-spiller burde vare i noen år. Garantitida var heldigvis heller ikke ute, så jeg fikk den reparert.

Hvorfor skriver jeg alt dette? Jo, fordi Philips-stereoanlegget mitt i går ble demontert. Det har gjort sin jobb for meg i cirka 23 år (CD-spilleren i litt over 23 år, forsterkeren i 22 og et halvt). Det har vært med meg alle steder jeg har bodd: i Heggedalsveien og på Enerhaugen på Stange, på Fjellbirkeland studentby (på to ulike hybler der), i Kirkeveien, på Vindern i Oslo, så en lang tur til Nøkkelstien i Alta, og til slutt til Gamlebyen og nå til Grorud i Oslo. All musikk jeg noen gang har likt har en eller annen gang gått gjennom dette stereoanlegget.

Ja, jeg vet at det bare er en "ting". Man skal være forsiktig med å bli for følelsesladd ovenfor ting. Men samtidig: ting som fungerer i 23 år, har litt mer rett på respekt enn de duppedittene vi kjøper i dag og som ryker før vi merker at vi har kjøpt dem.

Så jeg vet ikke om jeg vil kaste Philips-anlegget enda. Jeg tror faktisk at jeg fortsatt har originalemballasjen - jeg tror jeg har brukt den hver gang jeg har flyttet - så det spørs om ikke anlegget skal få stå i boden til jeg har glemt hvor godt det har vært mot meg...

(Og by the way: nå har vi skaffet oss et Sony Mikrosystem CMTDH3, med USB-inngang og DVD-spiller - til den nette sum av 1800 kroner. Philips var nok dyrere alt i 1985/86, og hadde verken USB-inngang eller DVD... Men vi får se i 2031 om Sony-anlegget fortsatt lever.)

1 comment:

  1. Tror jeg skjønner litt hvordan du har det akkurat nå :
    http://elislesebabbel.blogspot.com/2008/11/jeg-en-musikkonsument.html

    ReplyDelete